JOBB
DIGITALA KANALER

"Jag brinner för digitala kanaler som gör nytta"

Det var den fina andan av att vilja dela med sig och hjälpas åt som lockade Carl Henrikson till Sogeti. Den och all kompetens som företaget rymmer. Här utvecklar han appar från ax till limpa och njuter av slutresultatet.

Carl HenriksonBeskriv dig själv med tre ord:
Analytisk, idérik, hängiven.

Berätta lite om din bakgrund:
Jag har arbetat där IT och affär möts i över 20 år både på leverantörs- och beställarsidan. Innan jag kom till Sogeti så hade jag arbetat som produktchef med internationell marknadsföring på kameraföretaget Hasselblad, och i startups. Jag har också drivit ett eget mindre IT-konsultföretag med offshore-utveckling. På Hasselblad arbetade jag bland annat med kamerasystemet som NASA använde under många år på rymdfärjorna och internationella rymdstationen ISS. Jag har studerat marknadsföring, användarcentrerad utveckling / UX och är Scrum Master. 
Jag föreläser då och då - till exempel på Handelskammaren och på IHM Business School om ämnen som jag brinner för - som digitala strategier, marknadsföring och mobilitet.

Min karriär på Sogeti:

Började för snart ett år sedan. Jag har arbetat med ett par olika strategiuppdrag kring digitala kanaler och parallellt med kundutveckling.

Vad brinner du mest för inom ditt expertområde?
Att utforska affärsmodeller och arbeta fram strategier och krav tillsammans med kunden för att sedan ta dem hela vägen till leverans i ett skickligt tvärfunktionellt apputvecklingsteam. Bäst av allt är när man till sist får se hur appen skapar riktigt bra affärsnytta för kunden. UX och design är väldigt viktiga områden för att helheten skall bli lyckad. Teknik, estetik och affärsnytta hänger ihop!

Hur kan en vanlig dag på jobbet se ut?
Det finns ingen vanlig dag – det är väldigt varierat beroende på vad som är aktuellt – det kan lika gärna vara Göteborg eller Borås som Stockholm. Förutom olika strategiuppdrag så arbetar jag mycket med kundutveckling inom digitala kanaler och mobilområdet.

Varför jobbar du på Sogeti?
Det som lockade hit mig var framför allt all kompetens som finns i bolaget runt om i Sverige och globalt och allt som går att åstadkomma här. Det finns fantastiskt mycket kunskap på Sogeti och det finns en väldigt fin anda av att dela med sig och hjälpas åt. En sak som gjorde att Sogeti kändes rätt var att jag direkt kände igen mig i några av Sogetis värdeord : enkelhet och entreprenörskap.




 

todo todo
Kontakt
  • Carl Henrikson
    Carl Henrikson
    Digital strateg
    072-504 69 22
Faktaruta

Namn: Carl Henrikson
Född: 1968
Bor: Göteborg
Familj: Gift med Lena. Vi har två söner - Erik som är 15 och Adam som är 13.
Fritidsintressen: Många olika saker: Först familjen men också kitesurfing och segling, husrenovering och att bygga saker – nästan vad som helst roligt från växthus till robotar. Läsa och pyssla med 3D-printing, elektronik och tävling med sumorobotar när det finns tid till det.

Relaterat innehåll