Lokala IT-lösningar på global grund
2005-10-05

IT-konsultföretaget Sogeti ligger åter igen högst upp på listan när beslutsfattare på företag med över 200 anställda tyckt till om hur nöjda man är med sina IT-partners på systemutvecklingssidan. En fortsatt låg kundnöjdhet bland företagen i IT-branschen oroar Sogeti trots att man enligt IT-barometern har en högre kundnöjdhet än sina konkurrenters.

Stockholm 051005 -- IT-barometern tar regelbundet tempen på den svenska IT-branschen och genomförs bland beslutsfattare inom privata och offentliga företag och organisationer. De beslutsfattare som tillfrågas är IT-chefer, IT-beslutsfattare och inköpsansvariga för IT. Vid vårens mätningar var Sogeti det IT-konsultföretag vars kunder var mest nöjda med deras insatser vid utveckling av nya system och applikationer. Nu har höstens rapport presenterats och Sogeti toppar åter igen kundnöjdhetslistan när 1700 svenska beslutsfattare tyckt till.

IT-barometern har i alla tidigare trendrapporter redovisat och varnat för den låga kundnöjdheten i IT-branschen. Inom en mogen bransch som IT bör man enligt IT-barometern kunna förvänta sig ett totalt Kundnöjdhetsindex (KNI) strax över 0,5 vilket enligt undersökningsföretaget skulle innebära att kunderna är något mer än nöjda. I den senaste rapporten har KNI ökat, men är fortfarande lågt.

– Det är mycket oroande att kundnöjdheten är fortsatt låg bland många av våra konkurrenter. Det skapar missnöje med IT-leverantörer som helhet. Vi är trots att vi toppat listan två gånger i år inte nöjda utan siktar på att förbättra våra kundnöjdhetssiffror ytterligare, säger Sogetis vd Stefan Ek och fortsätter:

– Det enda sättet att göra det på är att fortsätta att sätta kunden och inte lösningen i centrum och att ständigt mäta kundnöjdheten. Inför varje uppdrag identifierar vi våra kunders förväntningar och prioriteringar och stämmer sedan av med kunden när uppdraget är utfört.

Sogeti använder det egna kundnöjdhetsverktyget OTACE (On-Time Above Client Expectation) för att mäta hur nöjda företagets kunder är med Sogetis insatser, ett verktyg som infördes inom koncernen redan 1995 (se www.sogeti.se/otace).

– Enligt våra egna månatliga kundnöjdhetsrapporter, som innefattar hela vår breda tjänsteportfölj, är stadigt mellan 98-99 procent av våra kunder nöjda eller mer än nöjda med våra insatser. Att vi därför har fortsatt högst kundnöjdhet enligt IT-barometern även i höst kom därför inte som en överraskning, säger Stefan Ek.
                                                                      

 

För mer information, kontakta:

Stefan Ek, vd Sogeti Sverige AB
Tel. 08-536 820 10
E-post: stefan.ek@sogeti.se

Therese Sinter, informationschef, Sogeti Sverige AB
Tel: 070-361 46 21
E-post: therese.sinter@sogeti.se

Hans Werner, Business Area Manager, Exido/IT-barometern
Tel: 08-545 043 53
E-post: hans.werner@exido.se

Om Sogeti
Sogeti, ett konsultföretag inom Cap Gemini-koncernen, levererar högkvalitativa IT-tjänster på den lokala marknaden. I tjänsteportföljen ryms IT-styrningstjänster, IT-specialisttjänster, utvecklings- och integrationsprojekt, testning, systemförvaltning, samt drift och utveckling av kundernas infrastruktur. Sogeti har cirka 13 500 medarbetare i tio länder. Av dessa arbetar cirka 650 konsulter vid företagets 17 svenska kontor. Mer information finns på www.sogeti.se

 

Bookmark and Share

Vill du veta mer?

Läs om vår kundnöjdhet och hur vi konsekvent mäter kundernas förväntningar inför våra uppdrag och sedan stämmer av om de motsvarats i slutet av varje uppdrag.

Kundnöjdhetsindex