Illustration magkänsla
BLOGGPOST
DIGITAL EXPERIENCES

Magkänslan leder inte alltid rätt

Hur mycket spelar din magkänsla in när du utvecklar digitala produkter? Inte mycket, menar Klas Fjärstedt i sin blogg, såvida du inte adderar lite data.

Magkänslan är subjektiv. Att bara argumentera utifrån sin egen magkänsla är därför sällan särskilt givande när vi utvecklar och optimerar digitala produkter och tjänster.

Vill vi bli riktigt kraftfulla i vår argumentation vinner vi mycket på att addera data till vår magkänsla. Magkänsla är utmärkt att börja en utforskning i. Magkänsla kan vara ingången till en hypotes som vi med hjälp av data behöver trycktesta.

Omvärldsanalys är en bra början att testa sin hypotes mot. Genom att betrakta fenomen och beteenden i vår omvärld kan vi addera data till vår hypotes. En tydlig drivkraft som vi kan ta för givet numera är det mobila beteendet. Vi kan bygga våra hypoteser på att användare vill utföra saker med sina smarta mobiler. I-want-to-know, I-want-to-go, I-want-to-do, I-want-to-buy. Det vet vi genom att betrakta omvärlden. Detta är bara ett exempel på vad vår omvärld kan berätta för oss.

Våra användare är både våra uppdragsgivare och våra domare. De digitala produkter och tjänster vi tar fram är till för användarna. Det spelar ingen roll vad vi tror eller vad vår magkänsla säger. Vill de inte använda våra digitala produkter och tjänster har vi gjort fel.

Användartester är en av de viktigaste och mest givande metoder att trycktesta vår magkänsla med. Den data vi får ut av ett användartest säger oss bland annat om vi är på rätt spår, vad vi behöver förändra och vad som funkar. När vi har lanserat vår digitala kundupplevelse är webbanalys baserad på faktisk användardata, det som ger vår magkänsla konkreta svar på vad som funkar och inte. Med data på hur användarna rör sig på sajten, var de klickar, när de droppar av och vad som får dem att konvertera kan vi ta kloka och genomtänkta beslut. Det enda som slår magkänsla är magkänsla + lite data.