BLOGGPOST
DIGITALA KANALER

Så skapar du en app som folk vill ha

Vädret upphör aldrig att fascinera oss människor. Enligt statistik var väder-apparna de som användes mest av alla appar den senaste månden inom EU. Detta kan du som affärsutvecklare dra nytta av. 

Väder tycks aldrig upphöra att fascinera oss. Och med en dator i fickan kan vi ta reda på väderprognosen när vi vill. Så, är det alltså en väder-app man ska göra för att nå framgång?
Det är intressant att se hur app-utvecklingen har mognat och mer matchar befintliga behov och beteenden till skillnad från de tidigare åren runt iPhonens intåg då vi fick se prov på appar som mer utmanande mediet än användaren.

Forrester Research twittrade nyligen ut ny statistik kring vilka app-kategorier som användes mest den senaste månaden inom EU. Väder-apparna lockade 32 procent av användarna, medan sociala appar drog 27 procent, spel 26 procent, navigation 22 procent och musik, 21 procent.  

De appar som är populära idag svarar till våra befintliga behov: jag vill se väderprognosen, jag vill kommunicera med en vän, jag vill spela ett spel, jag vill navigera från punkt a på kartan till punkt b, jag vill lyssna på musik, och så vidare.
Ny teknik introducerar sällan nya behov. Tjänster som är framgångsrika i längden är de som siktar in sig på att lösa användarnas befintliga behov. Så när du affärsutvecklar - studera omvärlden, dina kunder och användare och fundera på vilka existerande behov och beteenden du kan hjälpa till att lösa. Intresset för väder verkar vara ett.

/Klas

todo todo