PODCAST
GAMIFICATION

Gamification-fredag #7 - Drivkraft: Underskott

Jan spelar svåråtkomlig för att Mats ska gilla honom. Känslan av underskott är en fantastisk drivkraft eftersom den i grund och botten driver så irrationella beteenden. 

Inte förrän man har hela bilden av vilken tillgång som finns av en viss vara eller tjänst kan man egentligen avgöra om man bör investera eller inte. Så varför blir man då så jäkla sugen att köpa iWatch först av alla eller få en invite till supercoola Google Buzz? Är det bara för att skryta? Eller är det för vetskapen om att man hör till en väldigt exklusiv skara som har den nya prylen/tjänsten?

I dagens podd pratar Jan och Mats om ”Scarcity economics” och ”Scarcity marketing” samt vilka mekaniker som används dagligen på oss för att få oss att vilja ha nånting. För om du tänker efter; Visst känner du nog mer sug efter nånting som är väldigt svårt att få än nånting som du vet att du har ett överflöd av?

Lyssna på Gamification-fredag avsnitt 7 >>

todo todo
Kontaktpersoner
  • Jan Bidner
    Jan Bidner
    Gamification-expert och projektledare
    072-214 99 13
TWITTER