två killar
DNA

Henrik Hellström ny ansvarig för Sogeti i Borlänge

IT-konsultföretaget Sogetis globala trendlabb VINT lanserar den första i en serie av fyra rapporter på temat “Internet of Things”. Rapporten lyfter fram hur det snabbt ökande antalet föremål som blir uppkopplade mot internet kommer att påverka företag och organisationer.

Borlänge, 130206 – Henrik Hellström (39 år), kommer närmast från en roll som kundansvarig säljare. Han har även en roll som nationellt ansvarig för Sogeti Sveriges satsning gentemot kunder inom hälso- och sjukvårdssektorn samt är regionalt säljansvarig för Sogetis beslutsstödslösningar i Mellansverige. Henrik Hellström är utbildad dataingenjör samt civilingenjör inom Industriell Ekonomi. Efter studierna började Henrik som trainee på ABB i Västerås där han fortsatte som IT-konsult och teamchef inom ABB Business Systems samt som teamchef på Capgemini i Västerås innan han anställdes på Sogeti år 2006. På Sogeti har han arbetat som teamchef och kundansvarig för kunder såsom Trafikverket, Transportstyrelsen, ABB, Landstinget i Dalarna, Selga, Fiskahedenvillan, SecoTools, med flera.

– Sogeti i Borlänge har skördat stora framgångar genom åren och det ska vi fortsätta med. Vi har vunnit flera priser för vår expertis inom IT-lösningar baserade på Microsoft-teknologi och för vår förmåga att certifiera oss i den senaste tekniken. Vi är dessutom just nu en av fyra finalister till den ärofyllda titeln ”Bästa jobbet” i Dalarna. Min strategi är att vi ska fortsätta att växa, framför allt tack vare våra duktiga medarbetare och våra fokuserade satsningar och stora expertis kring webb, beslutsstödslösningar, systemutveckling och mjukvarutestning, säger Henrik Hellström.

Tidigare ansvarig för Sogetis Borlängekontor, Per Johan Alzén, har även han antagit en ny roll. Han verkar nu som nationellt ansvarig för Sogeti Sveriges tjänstesatsningar, Intellectual Properties-lösningar och partnersamarbeten.

• henrik.hellstrom
    Henrik Hellström