Sogetis trendspanare
INNOVATION

Sogetis trendspanare synliggör den nya eran av intim teknologi

Empatiska föremål är i fokus i den senaste Internet of Things-rapporten från Sogetis globala trendlabb VINT.

Stockholm, Sverige/Paris, Frankrike, 140313 -- VINT, Sogetis trendlabb, lanserar idag den andra delen av sin forskning på temat Internet of Things. Rapporten ”Empathic Things” dyker ner i internet som finns i, på och runt omkring våra kroppar och den påverkan denna utveckling har på människor och företag. VINT presenterar först sex kategorier av empatiska föremål som representerar förflyttingen av smart teknologi från olika typer av devicer till den mänskliga kroppen. Dessa empatiska föremål stöttar organisationer inom både den offentliga och privata sektorn att bättre förstå deras kunders specifika situationer. Trendspanarna inom VINT delar även med sig av sex rekommendationer för att lyckas i den nya eran, fylld av empatiska föremål.

Studien är den andra i en serie av fyra på temat Internet of Things.

– Företag och konsumenter, regeringar och medborgare interagerar på allt mer initima sätt. Befintliga sinnen skärps och det är till och med så att nya skapas. I och med det ökande antalet empatiska föremål suddas gränsen mellan människa och maskin ut och det gör faktiskt våra liv enklare. Ett exempel är vår sjukvård som allt mer förflyttar sig från botemedel till prevention, kommenterar Menno van Doorn, chef för VINT.

Internet i, på och runt omkring våra kroppar VINT har delat in empatiska föremål i sex kategorier; föremål som vi kan ha på oss (wareables), föremål som förstärker verkligheten (augmentables), som finns nära, runt omkring oss (surroundables), i det närmaste magiska föremål (enchantables), föremål som sväljs (swallowables), samt föremål i våra kroppar (biohackables). Dessa definieras per plats – i, på och runt omkring kroppen – samt av den typ av data de tar emot och producerar. En beskrivande infografik finns att ladda ner i slutet på detta pressmeddelande.

– Utvecklingen av empatiska föremål kommer oundvikligen att följas av ett stort antal misslyckade lanseringar på marknaden. Den teknologiska potentialen, det sociala behovet och de ekonomiska förutsättningarna kommer slutligen att avgöra om intim teknologi kommer att bli en universell del av våra dagliga liv. Det gamla marknadsföringsmantrat ”produkt, kostnad, plats och marknadsföring” är fortfarande relevant. Men plats ersätts av kontext; det vill säga att förstå kundens specifika situation och mindset. Intim teknologi gör detta möjligt – att känna med och förstå kunden blir en barnlek, menar Menno van Doorn.

Sex rekommendationer för att lyckas i eran av empatiska föremål VINT har, baserat på en serie av framtidsscenarios, formulerat sex rekommendationer för att skapa affärsframgångar under övergångsperioden mot ett stort ökat användande av intim teknologi.

1. Prioritera det digitala först – Intim teknologi lägger till ett nytt digitalt lager till all affärsverksamhet. Den gör interaktionen mer personlig, både internt och externt. Ny konsumentdata öppnar dörrar för nya försäljningsmöjligheter.
  2. Bygg interaktiva och upplevelsedrivna lösningar – Statiska IT-system tillhör historien. Dynamiska och empatiska system är framtiden. De skapar mer värde från ekosystemet än från tekniken. Och deras öppna natur förser oss med oändliga möjligheter för informationsdelning.
  3. Analysera var uppkoppling innebär värde – Värdet av empatiska föremål kommer att börja blir vardagsmat först när nya, tidigare omöjliga uppkopplingsmöjligheter har etablerats. En truckförare kan inte arbeta med en laptop i sitt knä. Digitala glasögon ger honom/henne den anslutning han/hon behöver.
  4. Bygg bättre kunskapsbaser – Data måste kopplas samman med rätt metadata för att spela en viktig roll i användarspecifika sammanhang. Ju fler datakällor du har att tillgå desto lättare är det att ta del av rätt information, på rätt sätt, vid rätt tidpunkt.
  5. Bygg broar mellan tidiga användare och den efterföljande stora gruppen vardagsanvändare – Köp ett begränsat antal empatiska föremål, låt medarbetarna använda dem när de vill och uppmuntra dem att dela sina erfarenheter med kollegerna.
  6. Värna om den personliga integriteten – Data har aldrig förr varit så personlig. Därför är den personliga integriteten viktigare än någonsin. Var tydlig med hur verksamheten använder data och vilken typ av information som varje detalj kommer att bidra med. Säkerställ att varje individ kan behålla kontrollen över sin egen data. Gör den personliga integriteten till en del av designen vid framtagandet av nya lösningar.

En serie rapporter om Internet of Things Empathic Things är den andra i en serie av fyra Internet of Things-rapporter från VINT. Den första, med titeln Things – Internet of Business Opportunities, lanserades i november 2013. Rapport nummer tre, Industrial Internet, planerad att släppas under våren 2014, kommer att beskriva hur autonoma, sensorbaserade nätverk på ett effektivare sätt kan automatisera produktionsprocesser och produktions-kedjor. Den sista rapporten i serien kommer att bära namnet Smart Cities, och tittar in i den spännande världen av high tech-hem.

Författarna bakom Empathic Things är VINT:s Sander Duivestein, Thomas van Manen och Erik van Ommeren. De arbetar nu vidare med de kommande två rapporterna.

About Sogeti Sogeti is a leading provider of technology and software testing, specializing in Application, Infrastructure and Engineering Services. Sogeti offers cutting-edge solutions around Testing, Business Intelligence & Analytics, Mobile, Cloud and Cyber Security, combining world class methodologies and its global delivery model, Rightshore®. Sogeti brings together more than 20,000 professionals in 15 countries and has a strong local presence in over 100 locations in Europe, USA and India. Sogeti is a wholly-owned subsidiary of Cap Gemini S.A., listed on the Paris Stock Exchange.

About VINT The Sogeti trend lab VINT (Vision - Inspiration - Navigation - Trends) is a part of SogetiLabs, a network with Sogeti’s top technology leaders around the world, always have an eye on the horizon looking for evolutions driven by new technology. In recent years VINT did research into Open Source Innovation and Crowd Sourcing (2006), Social Media (2008), Crisis and Paradigm Shift (2010), The App Effect (2012),  The Connected Workforce (2013) and Big Data (2013). VINT was set up in 1994 and has to date published more than 10 books and a large number of video productions. For more information please visit www.sogeti.com/vint.

Menno van Doorn
    SogetiLabs Director