Ådalsskolan, Kramfors Kommun
REFERENSER
APPAR

Course! Spel-appen som får fart på lektionerna

Sogeti har på uppdrag av Ådalsskolan i Kramfors kommun utvecklat en webbapp med syfte att göra inlärningen roligare, och på så sätt öka måluppfyllelsen för eleverna.

Själva grundidén för appen kallad ”Course!” utgår från teorin om det som kallas spelifiering (gamification), där spelelement och -metoder används i ickespelkontext för att öka engagemanget hos användarna, i det här fallet i skolan. 

Den är i sin första version en frågesportsapp, där eleverna loggar in via Facebook eller Google, väljer sin skola och program eller årskurs för att kunna ”spela” sina kurser. I spelet finns en topplista, som är valfri att vara med på, och ytterligare element som ska engagera spelarna att nå högre nivåer och mål. Lärarna kan i sin tur följa upp sina klasser i ett statistikverktyg, och det finns ett enkelt administrativt system i appen, där redaktörer kan hantera kurser, ämnen och frågor. 

Följ länken och spela Course!

Intresserad av Gamification-lösningar? Missa inte vår podcast-serie i ämnet. 

 

kontakt
  • Jan Bidner
    Jan Bidner
    Gamification-expert och projektledare
    072-214 99 13

    Sorry, this content can only be visible if Functional Cookies are accepted. Please go to the Cookie Settings and change your preferences.