REFERENSER
DIGITALA KANALER

Biltemas nya webb gav ökad respons

En responsiv sajt blev svaret när besökarna blev allt fler på Biltemas gamla webbplats. De loggade in från både mobiler och surfplattor, vilket krävde en modernisering av användarupplevelsen.

Bakgrund

Biltema noterade en kontinuerlig ökning av besökare till sin webbplats från mobila enheter såsom smartphones och surfplattor. Webbplatserna fungerade förvisso rent tekniskt i dessa enheter men användarens upplevelse var inte optimerad då man både behövde zooma samt scrolla i såväl höjd som bredd. Sogeti kom därför med förslaget att göra om designen till en responsiv webb.

Lösning

Tillsammans med Biltema tog experter från Sogeti fram en ny design som kunde anpassa sig efter den enhet besökaren hade. Tack vare att man i ett tidigare projekt tillsammans med Sogeti hade arbetat om arkitekturen och lät all produktlogik ligga i ett separat tjänstelager blev det ganska enkelt att bara ersätta befintliga sidmallar med nya sidmallar med stöd för responsiv design. Produkterna visas i olika ”grid-system” vilket lämpar sig bra för responsiv design då det är enkelt att skala dessa för olika enheter. Vissa utmaningar fanns när det gällde hantering av tabeller som till sin natur är svåra att anpassa för olika bredder. I några fall valde man därför att tillåta scroll även i sidled vilket man normalt sätt vill undvika för en responsiv webb. Då det mesta av innehållet är just produktsidor vars innehåll genereras från bakomliggande system fanns det inte så mycket manuellt (av redaktörer) skapat innehåll som behövde anpassas. Hela projektet kunde därför genomföras på mindre än tre månader.

Resultat

Resultatet av projektet kan upplevas på http://www.biltema.se/. Genom att besöka webbplatsen med olika enheter ges en tydlig bild av hur upplevelsen anpassas för användaren.

- Vi har märkt en stor ökning av antalet besökare från smartphones och surfplattor. Därför är det viktigt för oss att alla besökare på Biltema.se på ett lättöverskådligt sätt kan hitta produkter och information. Det ska inte vara någon skillnad om kunden sitter framför datorn eller surfar från sin mobiltelefon, säger Olof Fransson, VD på Biltema Sweden.

Då Biltema samtidigt har appar för iOS och Android fanns det funderingar på om användandet av dessa skulle minska då den responsiva webben lanserades. Så har dock inte blivit fallet utan både appar och webb har fått en ökad användning.

Teknik:

  • Responsive design
  • Web content management – EPiServer CMS

todo todo
KONTAKTPERSON
  • Andreas Sjöström
    Andreas Sjöström
    Global Digital Solutions Lead
    +46 70 609 85 13
Om Biltema

Biltema grundades 1963 efter att Sten Åke Lindholm hade frågat sig varför bilreservdelar och biltillbehör måste vara så dyra. Idag har Biltema över 100 varuhus i hela Norden. Läs mer!