REFERENSER
DIGITALA KANALER

Stångåstadens nya webb tillför större kundnytta

Linköpings största bostadsbolag ville modernisera sin webb för att bättre kunna möta sina kunders behov. Resultatet blev en responsiv sajt vars skräddarsydda design väcker uppskattning hos besökarna.

Bakgrund: 

Som ett led i sin digitiala strategi genomförde Stångåstaden en förstudie kring webb och kartläggning av digitala kanaler. De upptäckte då att den befintliga externwebben behövde byggas om för att kunna möta kundernas behov av lättillgänglig information i framtidens teknik. Hemsidan skulle bli fullt fungerande och tillgänglig i alla enheter som dator, surfplatta och smartphone. På så sätt skulle Stångåstaden kunna erbjuda en större kundnytta och bättre tillgänglighet till framför allt sina befintliga kunder via webben.

Lösning: 

Stångåstadens nya sajt utvecklades i SharePoint 2013. Under inledningen av projektet sammanställde kunden sina krav innan sprintarna startade.

Utvecklingsprojektet genomfördes enligt SCRUM metodiken, där planering och analys av kraven, utveckling, test, leverans och slutligen sprint demonstration genomfördes med tre veckors intervaller. Sammanlagt genomfördes sex sprintar.

Detta gav kunden möjlighet till att snabbt kunna få och ge feedback på arbetets progress, hantera förändringar och kontinuerligt kunna fatta beslut om sajtens utveckling för att den skulle bli så bra som möjligt. Samtliga lösningar har integrerats med Stångåstadens fastighetssystem.

Stångåstaden valde en responsiv design där utseendet på sajten anpassar sig efter användarens skärm. Grunddesignen togs fram av en lokal reklambyrå och Sogetis uppgift var att tolka denna designkänsla och samtidigt applicera vår kunskap om responsivitet, användarvänlighet och tillgänglighet. Kombinationen har gett Stångåstadens webb en känsla som hänger samman med deras grafiska profil, samtidigt som den är möjlig att använda för alla.    

Resultat: 

Den nya sajten uppskattas av besökarna. 

Med hjälp av snabblänkar på startsidan kan Stångåstadens användare snabbt navigera sig till de sidor som är mest frekvent använda.

I och med att fokus har lagts extra på befintliga kunder har informationsstrukturen förändrats så att det ska bli lättare för de mest frekventa användarna att hitta det de söker. På "mina sidor" hittar hyresgästen nu all tänkbar information om sina hyresobjekt, med nya funktioner som riktade områdesnyheter och möjlighet till e-signering vid uppsägning. Dessutom har "Bobutiken" fått en rejäl uppfräschning och fungerar nu som en e-handel för hyresgäster. 

Teknik: 

SharePoint 2013, CSS3, JavaScript, JQuery, Responsiv design, HTML5

Kolla in Stångåstadens uppskattade webb! 

todo todo
Kontakt
  • Andreas Eriksson
    Andreas Eriksson
    Ansvarig för Digitala kanaler, Stockholm & Medlem i Episerver Partner Inner Circle
    070-311 86 22
Om Stångåstaden

Stångåstaden är Linköpings största bostadsbolag och ägs av Linköpings kommun.  

Creating your Digital Enterprise