REFERENSER
DIGITALA KANALER

Göta Kanals nya webb slussar dig vidare

När Göta kanalbolagen ville modernisera sitt bokningssystem var utmaningarna stora. Den mångsidiga verksamheten är säsongsbaserad och lockar alla typer av turister. Sogeti valde en responsiv lösning som är mycket uppskattad av både slussvakter och besökare.

Bakgrund

AB Göta kanalbolagen behövde en tillförlitlig och tillgänglig lösning för kunder med egen båt på Göta kanal. Det var viktigt att det nya bokningssystemet kunde hantera biljetter för olika sträckor i Göta kanal, med olika båtstorlekar, tillval, specialavtal, kampanjkoder med mera. När kunden kommer till Göta kanal ska slussvakterna kunna logga in för att checka in och skriva ut biljetter till båtarna.

Lösning

Då kraven och önskemålen inte kunde tillfredsställas i något befintligt bokningssystem valde man att ta fram ett nytt, unikt anpassat bokningssystem tillsammans med Sogeti Sverige AB. Det nya bokningssystemet finns åtkomligt som en webbplats under bokningssäsongen som en separat men integrerad del av Göta kanalbolagens ordinarie webbplats, i en så kallad subdomän, ”bokning.gotakanal.se”.

Eftersom vårt beteendemönster som besökare och användare har ändrats med den senaste tekniken av surfplattor och smarta telefoner så måste även dessa enheter stödjas för att kunna stödja besökare som inte sitter framför en dator. För att lösa detta så byggdes webbplatsen med html5 och CSS-3 för att skapa en anpassningsbar eller responsiv sida där innehållet visas utifrån den plats som finns tillgänglig i användarens enhets skärm.

Resultat

Göta kanalbolagens nya bokningssystem lanserades till säsongen 2014 och blev en stor framgång för både Göta kanalbolagen, besökarna och de slussvakter som checkar in besökarna till kanalen. Som besökare kan du läsa mer om och boka biljetter utifrån dina behov och önskemål oavsett om du sitter i båten med din smarta mobiltelefon eller surfplatta. 

”Speciellt det smidiga analysverktyget för att analysera all statistik från säsongen har varit värdefull för att bättre kunna förstå våra kunders beteende och utveckla vår affär.” Säger Karin Nybrolin, webmaster på Göta kanalbolagen.

Teknik

Som plattform användes Umbraco CMS som är en plattform baserad på öppen källkod med Dotnet som utvecklingsspråk. För att effektivt kunna hantera anpassa kostnaden för drift så ligger både webbplattform och databas i Microsofts molnmiljö, Azure, för att kunna skala upp och ned lösningen samt även kunna hålla sajten nedstängd under säsong då miljön inte kostar något.

 

todo todo
Kontakt
  • Andreas Eriksson
    Andreas Eriksson
    Ansvarig för Digitala kanaler, Stockholm & Medlem i Episerver Partner Inner Circle
    070-311 86 22
Om Göta kanal

Göta kanal är en av Sveriges största byggnadsverk och turistmål. Kanalen ägs av Göta kanalbolag som bildades 1810 i samband med påbörjandet av byggandet av kanalen.