OM OSS
JOBB

"Folk gillar inte att vänta och jag är inget undantag"

Mikael Vesavuori gillar snabba saker – motorcyklar, högintensiv träning, och death metal. Han jobbar som frontend-utvecklare på Sogeti i Göteborg, och tror att framtiden för branschen kommer spränga de silos som idag finns mellan exempelvis webb, business, design och diverse fysiska-tekniska medier.

Beskriv dig själv med tre ord: Entusiastisk, kreativ, metodisk.

Berätta lite om din bakgrund: Jag har väl en ganska otraditionell bakgrund för att jobba inom ett IT-bolag, och gjorde utbildningsval som många ekonomer hade tyckt väldigt illa om: först humanistisk utbildning på en teknisk högskola och sedan en master-utbildning i fri konst, plus massor av fristående kurser inom teknik, konst, språk… Ovanpå det så tillkommer frilansarbete och egenföretagande inom främst grafisk design och webb i flera former under nästan tio år. Har jobbat med webben på ett eller annat sätt sen jag var elva år gammal och har väl aldrig egentligen sett på mig själv som en “utvecklare” så mycket som en kille som gillar att göra projekt, som ofta inbegriper datorer. Det har hunnit bli rätt många olika saker genom åren – allt ifrån webb, till spel, till interaktiva konstverk. Jag har dessutom jobbat mycket “runt omkring” design, exempelvis i egenskap av lärare och föreläsare.

Min karriär på Sogeti: Jag började på Sogeti i oktober 2016, och jag är alltså fortfarande relativt ny på bolaget. Med det sagt upplever jag att jag väldigt snabbt fått möjligheter att utvecklas. Redan i första uppdraget hade jag en roll som frontend lead för ett nyutvecklingsprojekt, och i mitt nuvarande uppdrag ansvarar jag för kvalitén på frontend-leveransen för ett välkänt storbolag.

Vad brinner du mest för inom ditt expertområde? Frontend är idag ett komplext område i stark förändring med byggplattformar, komplexa integrationer och alltmer backend-logik som görs på klientsidan. På samma sätt som annan teknik ändrar karaktär kommer frontend också att behöva mogna ifrån “ren teknik” till att driva nya perspektiv på användarupplevelser. Där har ju UX kommit fram som ett metodstarkt delsvar, som tyvärr inte riktigt har det gehör det borde ha hos alla kunder – kunder som inte heller alltid jobbar fullt så agilt som detta kräver. Samtidigt vill jag som designer vara drivande för att se till att våra kunder (och Sverige i allmänhet) tar till sig konceptet med designsystem. Det möjliggör en tydligare koppling mellan teknik, form och varumärke än vad som kommer av att sitta i egna silos. Jag ser det som en absolut nödvändigt för ett nytt projekt att ta hänsyn till en modern designcykel där man ingår redan från de initiala kundmötena för att skapa en varumärkesövergripande plattform och designspråk, istället för att bara koda och lansera en “hemsida”. Detta gäller både små och stora kunder.

Från det rent tekniska hållet tycker jag dessutom det är kul och utmanande att titta på arkitekturen för ett projekt – just prestanda är nog roligast. För någon som mig som gillar snabba saker – motorcyklar, högintensiv träning, och death metal – finns få saker som är lika givande som att mosa renderingstider till en nästan obefintlig nivå. Folk gillar inte att vänta, och jag är inget undantag.

Hur kan en vanlig dag på jobbet se ut? Som konsult inblandas du allt som oftast i kundens kultur och arbetssätt, och jobbar man dessutom nationellt över andra Sogeti-kontor så gäller det även där. Ett kontor är inte det andra likt! Däremot kan man säga att en gemensam sak är att man tidigt planerar dagen –exempelvis med standup-möten eller med hjälp av sin personliga kalender – för att ha koll på läget. Beroende på status i uppdrag kan man ofta räkna med att en del åtgärder och småjobb dyker upp kontinuerligt under arbetsdagen utöver de bestämda hållpunkterna. Då gäller det att vara smidig (eller agil om man vill kalla det så) och spela det snabba spelet. Huvuddelen av arbetet är vanligtvis konkreta uppgifter, exempelvis utveckling. När jag själv inte utvecklar sitter jag nästan dagligen med code reviews från andra i teamet och dokumenterar utvecklingen.

En del olika möten och samtal blir det i princip varje dag, särskilt gällande stora och övergripande beslut. Om man leder processer och implementering av nya verktyg är det inte ovanligt att man håller i workshops och annan kompetensutveckling emellanåt. I vissa sammanhang kan man föreslå och arbeta med toppmoderna verktyg och i andra sammanhang ärver teamet gamla verktyg, metoder och plattformar. Jag försöker vara så proaktiv som möjligt i formandet av en bra frontend-arkitektur eftersom dåliga verktyg och rutiner kan driva massor av värdefull tid. En hel del av min nuvarande tid går till dessa typer av aktiviteter. Jag försöker också ägna en del av min fritid, och gärna när det går under arbetstid, att lära mig nya saker av kollegor eller på något annat sätt.

Varför jobbar du på Sogeti? Jag sökte en arbetsplats som värdesätter kompetens högt, och erbjuder mycket ansvar och större kunder. Sogeti driver dessutom ett konkret innovationsarbete som jag ser superpositivt på. Detta märks hos flera av våra nationella och internationella kunder, där vårt arbete kanske inte alltid är synligt utåt. Jag tror framtiden för branschen kommer spränga de silos som idag finns mellan exempelvis webb, business, design och diverse fysiska-tekniska medier (Internet of Things, etc.). Sogeti verkar vilja gå i en sådan, mer progressiv riktning. På vägen har jag också träffat massor av vansinnigt skarpa kollegor. Det känns ju rätt väntat och ospektakulärt att säga, men tål att påpekas med eftertryck. Slutligen är jag även glatt överraskad över könsfördelningen – det är bra mycket mindre grabbigt än man kan tro!

todo todo
KONTAKTPERSON
  • Mikael Vesavuori
    Mikael Vesavuori
    Frontend Developer
    +46 (0) 70 371 77 59
FAKTARUTA

Namn: Mikael Vesavuori

Titel: Frontend-utvecklare (fokus mot design/UX)

Född: 1986

Bor: Göteborg

Familj: Fru och två katter. I augusti får vi tillökning med första barnet.

Fritidsintressen: Design och konst (gärna egna projekt), kör motorcykel så ofta jag kan (KTM SMC-R 690 årsmodell 2017), och tränar Crossfit-liknande grejer flera gånger i veckan.

Creating your Digital Enterprise