OM OSS
JOBB

"Apa efter andra kan vara bra men det är bättre om andra apar efter dig"

Patrick Jakobsson är kreativitet personifierad. En mästare med svart bälte i att skapa användarvänlig design.

Beskriv dig själv med tre ord:
Glad, energisk och kreativ.

Berätta lite om din bakgrund:
Uppvuxen på två ställen, dels på Kastellholmen men även i Akalla. Ägnade väldigt mycket tid på Kastellholmen vilket resulterade till en hel del tid på Moderna Museets kreativa avdelning, kanske det som gjorde att man älskar och är kreativt tänkande.

Började min nuvarande yrkesbana på Tele2 1993, där jag kom i kontakt med Photoshop 2.5 (Som även var den första Windows baserade versionen). Där satt jag på både Kundservice, Internet Backoffice och Abuse avdelningen. Efter det har jag både varit anställd och drivit egna verksamheter. Titlar som Webbdesigner, Art Director, Designer, UX-Designer, UI-Designer och Senior Art Director har varietet under åren. 

Jag designar allt ifrån företagsfärger till hela företagsprofiler, allt ifrån visitkort till flygplan, tryck som digitalt. I detta så är innovation en självklarhet.

Min karriär på Sogeti:
Jag kom till Sogeti i januari 2017 efter att ha tagit pappaledighet i 1 1/2 år och är bara i början av min karriär på Sogeti. Trots att jag nyligen kommit hit så har jag hunnit med väldigt många projekt, fått vara delaktig i flertalet uppdrag och även fått ta på kavajen för olika ansvarsområden. Jag är med i såväl projektstarter, under pågående kundprojekt och även interna projekt som vänder sig till både till kunder och personal.

Vad brinner du mest för inom ditt expertområde?
Att ta fram ett så användarvänlig design som möjligt men ändå ha en snygg och tilltalande yta utan att tappa funktionalitet. Att kunna göra om något gammalt och "trasigt" till något nytt och tilltalande. Finna nya lösningar och se något på ett helt nytt sätt än vad andra gör. Att skapa användarvänlig design är inte bara färg och form utan innebär även att man som designer har väldigt stort ansvarsområde kring det du tar fram. En bild eller en design kan påverka både till den enskilde individen och till ett företag eller grupp. Det visuella intrycken kan vara avgörande om en kund köper en produkt eller väljer att gå till en annan. Att simma mot strömmen istället för att simma med den. Brukar säga att "apa efter andra kan vara bra men det är bättre om andra apar efter dig".

Hur kan en vanlig dag på jobbet se ut?
Dagligen så möts jag av en stor variation av utmaningar. Det kan handla om att ta fram olika Poc´s (Proof of Concepts) för att få fram en demoversion av en ny eller en befintlig tjänst/app/sida där jag går in och skapar en visuell och användarvänlig design och layout. Kan bestå av att ta fram ett storyboard i form av pennskisser för att på ett visuellt sätt visa kunden hur en tjänst skulle kunna fungera och se ut i verkligheten. Vara med och köra brainstorming med våra kollegor världen över. Arbeta med innovation och finna nya användningsområden och möjligheter med olika former av iot.

Varför jobbar du på Sogeti?
För att ha möjligheten till att utvecklas i min yrkesroll men även för att kunna växa på ett personligt plan, få möjligheten att hjälpa till och påverka min omgivning, kollegor och kunder med min expertis och kunskap.   

todo todo
KONTAKT
  • Patrick Jakobsson
    Patrick Jakobsson
    UX-/Ui-designer och Creative Art Director, Stockholm
    073-371 30 04
Faktaruta

Namn: Patrick Jakobsson

Titel: UX-/Ui-designer och Creative Art Director

Född: 1974

Bor: Stockholm

Familj: Ja

Fritidsintressen: Jag har väldigt mycket energi och är alltid i full gång med flera projekt som jag håller på med samtidigt. Så jag väljer medvetet att bara berätta lite av dem. Jag målar en hel del på min fritid, allt ifrån skissande på papper med blyerts, till tavlor och hela väggmålningar i olika former. Jag har under årens gång testat flertalet sporter och är än idag fortfarande aktivt tränande. Att testa nya saker är en självklarhet för mig vilket har lett mig till väldigt roliga upplevelser genom åren.