Klättring och äventyr
OM OSS
JOBB

"En helt ny värld öppnade sig för mig"

Stina Jonsson jobbar som serviceledare och projektledare och stormtrivs med att jobba målinriktat och att ständigt ha fokus på den uppgift som ska lösas.

Beskriv dig själv med tre ord:
Målmedveten, problemlösare, kreativ

Berätta lite om din bakgrund:
Sedan barnsben har jag varit målmedveten i både stort och i smått och inte sett några hinder för att nå dit. Det har varit så självklart att jag inte reflekterat över det själv. Min barndomsvän gjorde mig uppmärksam på det i en svenskauppgift på gymnasiet när hon skrev, ”Ger du Stina två val vet hon direkt vad hon väljer medan jag står där och velar :)”.

Jag argumenterade tidigt till mig en dator av min far med argumentet att alla i klassen har en dator, vilket förstås inte var sant med tanke på att året var 1993 och en dator kostade en förmögenhet. Jag fick en dator och blev helt betagen. Det var inte programmeringen jag fastnade för, som många av mina killkompisar, utan att jag kunde interagera och vara kreativ med den, hantera och strukturera information, skriva texter, hantera bilder och efter några år, med internets intåg, söka information, mejla och chatta. En helt ny värld öppnade sig för mig, och i den världen skulle jag förbli på något sätt, det visste jag.

Valet föll på det Systemvetenskapliga programmet vid Linköpings universitet som var både tekniskt och verksamhetsinriktat på samma gång, och som visade sig passa mig perfekt. Systemutveckling och systemförvaltning avlöstes av verksamhetsutveckling, kravledning och förvaltningsledning. Idag jobbar jag med projektledning och serviceledning, och jag är fortfarande lika övertygad om att det är i den här världen jag ska förbli i resten av mitt yrkesverksamma liv.

Min karriär på Sogeti:
På Sogeti får jag jobba så pass kundnära som jag länge längtat och strävat efter. Som serviceledare ansvarar jag för kundernas förvaltningsuppdrag. Å ena sidan ska jag finnas där för kunderna varje dag för att skapa kvalitén och tryggheten de har behov av. Å andra sidan ska jag koordinera och motivera utvecklarna som gör jobbet. Det är en roll med många utmaningar, precis som jag vill ha det.

Vad brinner du mest för inom ditt expertområde?
Jag stormtrivs med att jobba målinriktat och att ständigt ha fokus på den uppgift som ska lösas, sätta upp planer, koordinera och motivera team för att tillsammans nå målen. Att få vara spindeln i nätet mellan utvecklare och kunder är mycket stimulerande samtidigt som kundnöjdheten är i ständig fokus.

I och med att jag ansvarar för ett flertal kunder får jag också sätta mig in i många olika tekniska lösningar och verksamheter. Ingen kund är den andra lik vilket är mycket spännande.

Hur kan en vanlig dag på jobbet se ut?
Jag kommer till jobbet relativt tidigt för att kunna gå hem lite tidigare för att hämta barnen. Där är Sogeti oslagbara som ger medarbetaren den flexibiliteten.

Jag sätter mig vid datorn och öppnar upp ärendehanteringssystemet och mailen vilka är viktiga verktyg i min vardag. Det är främst så jag kommunicerar med kunderna. Ärenden kommer in från kunderna och jag koordinerar och planerar in dem tillsammans med övriga serviceledare och med utvecklarna. Jag har säkert något eller några förvaltningsmöten, oftast via telefon, där jag och utvecklarna tillsammans med kund stämmer av status och planerar kommande större aktiviteter som kräver projektledning vid sidan av serviceledningen. Det kan även stå ett kundmöte på agendan där ett nytt förvaltningsavtal ska tecknas med en ny kund.

Varför jobbar du på Sogeti?
Här får jag utvecklas och utmanas varje dag. Kombinationen av att få jobba operativt där, ingen dag är den andra lik, med att få vara en del i det strategiska arbetet värdesätter jag stort. Sogeti är väldigt bra på att ta med alla medarbetare i det strategiska arbetet, både i det interna och i det externa med kunderna. Den kombinationen passar mig perfekt!

Vi har det också väldigt roligt på jobbet med mycket skratt och god fika. Självklart kommer det också dagar som är mindre roliga och då finns kollegorna och cheferna där och stöttar upp. Det gör att jag vågar utmana mig själv och leva upp till ett av våra viktiga värdeord: Djärvhet.

KONTAKT
  • Stina
    Stina Jonsson
    Project Manager/Service Manager
    070-662 98 28

    Sorry, this content can only be visible if Functional Cookies are accepted. Please go to the Cookie Settings and change your preferences.

FAKTARUTA

Namn: Stina Jonsson

Titel: Serviceledare/Projektledare

Född: 1980

Bor: Linköping

Familj: Sambo, 2 döttrar

Fritidsintressen: Åka skidor på vintern, åka båt på sommaren, inredning och mode

Creating your Digital Enterprise