Thereze van der Schaaf
OM OSS
JOBB

"Kvalité har alltid varit ett ledord för mig"

Thereze van der Schaaf på vårt Helsingborgskontor trivs som fisken i vattnet på Sogeti. Hon började sin karriär som testare och har genom åren glidit över till projektledar- och serviceledarrollen, för där har hon sin passion och känner att hon kan påverka kvalitén i de lösningar hon arbetar med på bästa sätt.

Beskriv dig själv med tre ord:
Driven, organiserad, glädje.

Berätta lite om din bakgrund:
Kvalité har alltid varit ett ledord hos mig, vilket gjorde att jag för många år sedan hamnade på en utbildning som hette testutveckling och projektledning. Genom att komma in i testvärlden hoppades jag kunna hjälpa till med att få våra tekniska saker att bli lite mer testade och i många fall även mer användarvänliga. Telefoner var ett stort intresse för mig på denna tiden, så under en tid jobbade jag på eller gentemot Sony på något vis. Efter några år med telefonerna tröttnade jag och sökte mig till något nytt. Då hamnade jag på Sogeti och kom in i webb och app-världen.

Min karriär på Sogeti:
Jag började som testare och hamnade i ett inhouse-förvaltningsprojekt. Testade webb under snabba Scrum-sprintar, vilket var en helt annan sak än vad jag gjort innan. Men det var intressant! Jag hade en del tid över och började avlasta projektledaren mer och mer, och några månader senare hade jag ansvar för min första sprint. Där insåg jag att om jag ville påverka kvalitén så kunde jag göra det bättre som projektledare. Något år senare så jobbar jag nu endast som serviceledare/projektledare och älskar det! Utmaningarna det ger, hur jag kan påverka både för teamet, kunden och användarna, och glädjen det ger att leverera en bra produkt till kunden.

Vad brinner du mest för inom ditt expertområde?

  • Samarbete – att få personer med olika bakgrunder att jobba och skapa fantastiska saker tillsammans
  • Glädje – känner du dina kollegor och gillar att umgås med dem så kommer arbetet bli både roligare och lättare
  • Planera och organisera – för att kunna se eventuella framtida hinder eller problem – och göra vad vi kan för att undvika eller minska dem

Hur kan en vanlig dag på jobbet se ut?
En typisk dag under året så har jag oftast 1-3 projekt samt en sommar-, eller julfest att planera. Så det brukar innebära i varje fall ett möte per team där vi går igenom vad vi gjort, vad vi ska göra och om vi har några problem. Utöver det är det ofta något möte med kund, kravmöte, sprintmöte, demo eller liknande. Någon faktura ska granskas, presentation som ska skapas, eller se så att budgeten går ihop. En rapport till kunderna eller någon på kontoret som behöver hjälp med något. Festplanering ligger alltid och skvalpar i bakhuvudet, vad ska vi göra i år och hur gör vi det bättre och roligare? Sockerintag i form av fika är viktigt del för att få ihop kontoret i gemensamma pratstunder och skapa gemenskap, så är det fredag står fika ofta högt på to do-listan. Det är sällan att en dag är den andra lik, men jag brukar hålla mig sysselsatt på ett eller annat sätt.

Hur är en typisk sogetiare?
Som bas är vi alltid glada och trevliga. Vi har alla olika saker som driver oss, och vi är bra på olika saker, men vi hjälps åt och skapar de bästa teamen. Vi försöker göra saker så enkla som möjligt, utan att tumma på kvalité eller kraven. Vi har kul ihop både när vi jobbar och på våra raster. Vi brinner för att hjälpa kunden, både nu och proaktivt.

Varför jobbar du på Sogeti?
För att jag älskar Sogeti, vad det står för, vad vi gör och hur vi gör det. Jag älskar människorna som jobbar här – en skön blandning av folk men alla är trevliga och hjälpsamma och möter alltid en kollega med ett leende vad det än gäller. Vi är alla olika till sättet, vad som driver oss och hur vi gör saker – men vi lyckas alltid samarbeta på ett väldigt bra sätt. Har man problem finns där alltid någon att prata med – stort som smått. Har man gjort något bra så är där alltid någon som uppmärksammar det och ger beröm – ett ”bra gjort” värmer gott i själen när man kämpat med något.

Och det viktigaste till att Sogeti utmärker sig från mina tidigare arbetsgivare är att jag för första gången haft chefer som bryr sig och lyssnar på mig. Vi har en ständig dialog både om mina projekt, om mig och om Sogeti. Jag vet vad som förväntas av mig, jag vet vad som är på gång, jag vet att jag kan vara med och påverka. Men viktigast är att jag vet att om jag får problem så har jag en chef jag alltid kan vända mig till för att få hjälp – och jag kommer få hjälpen vare sig det är ett stort eller litet problem.

KONTAKT
  • Thereze van der Schaaf
    Thereze van der Schaaf
    Project Manager/Service Delivery Manager, Helsingborg
    073-387 89 53

    Sorry, this content can only be visible if Functional Cookies are accepted. Please go to the Cookie Settings and change your preferences.

Faktaruta

Namn: Thereze van der Schaaf

Titel:
Project Manager/Service Delivery Manager

Född:
1986

Bor:
Häljarp. En by utanför Landskrona i Skåne.

Familj:
2 barn, 1 katt och 4 höns

Fritidsintressen:
Pyssla och använda händerna! Snickra, syr kläder, jobbar med vinyl (främst på kläder men även väggar mm), renoverar lite hemma. Under sommaren lever jag för min trädgård och mc-körning på bana.