Nina Lundström
OM OSS
JOBB

"Jag skapar bra samarbetsteam. Idag."

Nina arbetar som "Certified Engagement Manager" på Sogeti i Stockholm. Hon räds inte grus i maskineriet utan menar att det kan vara den bästa förutsättningen för nya vägar till affärsnytta. Vad hennes titel innebär i praktiken och annat spännande läser du mer om här.

Beskriv dig själv med tre ord:
Social, målinriktad och strukturerad.

Berätta lite om din bakgrund:
Från allra första början ville jag bli veterinär, men en praktikperiod fick mig att tänka om. Istället siktade jag på att bli psykolog och gick psykologprogrammet. När jag var nästan klar med utbildningen blev det istället ett studieuppehåll och betänktetid. Psykolog var nog inte heller rätt utan jag ställde in siktet på något helt annat och utbildade mig systemvetenskapligt. Så, 1989 tog jag examen som systemingenjör. 

Min karriär på Sogeti:
Precis när jag var färdigutbildad systemingenjör anställdes jag som den första kvinnliga teknikern på HP. Där blev jag kvar i sju år och började nosa på projektledning innan jag anställdes på Capgemini och fick nischa mig än mer mot projektledning. Där arbetade jag med otroligt varierande projekt, varav ett var att bygga Capgeminis katamaran i Brasilien. Under denna anställning jobbade mycket med kvalitets- och verksamhetsutredningar och gick även den ettåriga utbildningen till "Certified Engagement Manager". Utbildningen hölls på nordisk nivå i samarbete med Försvarmakten och vi, kursdeltagare, fick resa Norden runt och lösa flera utmaningar och prövningar. Inte långt senare mötte jag Stefan Ek (numera global vd för Sogeti) som frågade om jag ville bli med på resan och bygga upp Sogeti. Det blev ett ja från min sida och efter mammaledighet tog jag mig an det jag brinner allra mest för på Sogeti, att bygga bra samarbetsteam. 

Vad brinner du mest för inom ditt expertområde?
Min stora drivkraft är förändringledning. Eftersom förändringsledning kopplar ihop bland annat projektledning, kvalitetsledning och förvaltningsledning för att skapa affärsnytta. Det är med just förändringledning som kunder går från frustration, till att bli wowade av resultatet. Förändringsledning får individer att växa. Det är underbart att se!

Hur delar du med dig av din expertis?
Jag pratar hela dagarna :-) och håller mitt nätverk à jour för att dela med mig så ofta jag bara kan. Det kan vara allt ifrån att vara bollplank till att dela mallar. Men, det viktigaste i delandet är att inte bara berätta om allt som varit lyckat, utan att berätta om lärdomar från projekt som kanske inte riktigt gick som tänkt och hur vi löste det. Jag har även haft en samordnande roll i det nationella kompetensområdet (KO) för projektledning på både Capgemini och Sogeti för att sprida och öka kompetensen mellan medarbetarna, men nu står jag i startgroparna för att lansera kompetensområdet "Förändringsledning" tillsammans med Annika Lindqvist och Julia Lundmark Weinz på kontoret i Stockholm. 

En riktigt bra dag på jobbet, vad händer då?
Självklart när allt flyter på, men annars så tycker jag om när det är lite stökigt. Har vi grus i maskineriet så utvecklas vi och hittar nya typer av affärsnytta. Det blir både högt och lågt, mycket sociala kontakter och diskussioner för att finna en väg framåt. Så skapas bra team.

Hur är en typisk sogetiare?
En typisk sogetiare är öppen, kommunikativ och nyfiken. De har en inneboende vilja att alltid ge kunden det bästa. Inte bara det som är överenskommet, utan affärsnytta som överträffar förväntan.  
 
Varför jobbar du på Sogeti?
För att jag också brinner för att ge kunden mervärde. Att få leverera något som är riktigt bra, istället för bara bra. Och det får jag göra genom förändringsledning, jag kan vara med och justera arbetsprocesser innan, likaväl som under pågående projekt. Och det ger kunden det "stora extra".  Det kan jag göra på Sogeti. 

Sökes: Nya medarbetare