to do list
BLOGGPOST
PROJECT MANAGEMENT

Börja älska dina att göra-listor

Att göra-listor gör att vi kan släppa taget om det vi ska göra längre fram, vilket frigör mental kapacitet till den uppgift vi för tillfället ägnar oss åt.

Tre saker att tänka på:

  • Var tydlig
    Vi har ofta en övertro på att vi kommer att minnas det vi tänkte medan vi skrev listan. Åtgärda detta genom att skriva ner "hela meningar" som skapar detalj och tydlighet
  • Plats, på vilket sätt och hur
    Genom att beskriva vilken plats, när och hur du ska göra uppgiften så blir det enklare att dela uppgiften i flera bitar. Tex "Skriv två stycken i ämnet Lekstuga i ett blogginlägg på bussen under måndag eftermiddag". INTE "skriv blogginlägg"
  • Planera inte för mycket
    Fastna inte i uppgiften på listan. Att göra-listan är ett stöd i din planeringen. Glöm inte att utföra uppgiften så snart som möjligt. Planeringen får aldrig ta över aktiviteten eller uppgiften.

Se även metoden GTD för en mer detaljerad syn på "personlig administration".