Essy Dahlin
BLOGGPOST
JOBB

"Jakten på den försvunna IT-kompetensen"

I ivern att attrahera toppkompetensen inom IT bortglöms många gånger de befintliga medarbetarnas vilja och drivkraft att utvecklas, och ibland går vi därför över ån efter vatten. Att fostra en ständigt lärande organisationen är viktigare än att fånga enskilda topptalanger, som ändå inte blir långvariga i en organisation som saknar kontinuerlig personlig utveckling och innovativ kultur, bloggar Sogetis Essy Dahlin.

Bristen på IT-kompetens har den senaste tiden varit en engagerande fråga från många håll, inte minst i anslutning till regeringens planer på att privatisera Arbetsförmedlingen. Och visst kräver de utmaningar vi står inför teknisk kompetens i större utsträckning än den vi har idag, i synnerhet inom cybersäkerhetområdet. Men jag tror vi begår ett misstag om vi föreställer oss att denna kompetens i huvudsak ska komma utifrån, från något diffust håll, varsomhelst ifrån nästan, förutom där vi lever och verkar. För som vanligt tror vi att gräset är grönare på andra sidan. Generation X och Z växer upp med andra förväntningar på samhället och arbetslivet än vi som är av en äldre generation hade, men befolkningen är inte uppdelad i en modern och en obsolet generation, där den moderna generationen är svaret på alla våra kompetensproblem. Vi har kompetensen rakt framför nosen på oss, precis som vi alltid har haft. Människors behov av utveckling och att få känna att de bidrar till något meningsfullt är inte generationsberoende.

En universitetsutbildning säger inte heller att just den kunskapen är det enda du har, eller att du inte vill utvecklas åt något annat håll än det du är utbildad för. Vi har formell kompetens och reell kompetens. Tvärdisciplinär kompetens är extra värdefull, exempelvis inom både IT och ekonomi, eller marknad och informationssäkerhet, av samma anledning som erfarenhet från flera olika branscher är värdefull. Förmågan att kunna abstrahera problem och lösningar och sätta dessa i andra sammanhang är helt ovärderlig. Oftast är det dock människor av det äldre gardet som besitter sådan kompetens, eftersom yngre helt enkelt inte har hunnit med det än. Dessvärre är varken högskolorna eller studiestödssystemet anpassat för yrkesverksamma, vilket är ett av problemen som behöver åtgärdas.

Lösningen på kompetensproblemet är ingen one-stop-shop, men här kommer några tips på vägen:

  • Fostra en organisationskultur som drivs av ständigt lärande och utveckling. Även om HR-direktören är högst ansvarig för kompetensförsörjningsprocessen, har varje ledare, med eller utan personalansvar, ett ansvar för att skapa en hållbar och utvecklande organisation (och även varje medarbetare om man pratar om självledarskap). Lyckliga medarbetare är dina bästa ambassadörer.

  • Skapa förutsättningar för framtidens teknik och medarbetare. Förväntan från studenter motsvaras sällan av verkligheten hos de stora organisationerna, framför allt inte hos de som behöver dem bäst, dvs statliga myndigheter och kommuner. Nyutexaminerade studenter från systemvetarutbildningar med inriktning mot exempelvis maskininlärning vill få en möjlighet att arbeta med just det när de kommer ut i arbetslivet. Men när mottagande organisationerna fortfarande inte har ordning på sin data eller genom strukturella hinder misslyckas med att realisera möjligheterna, vänds entusiasmen snart till besvikelse.

  • Inventera din egen personal. Inventera dina medarbetares formella och reella kompetens. Inventera även deras drivkrafter och individuella målsättningar (människor kan både ha hemliga karriärdrömmar och oanade talanger).

Så se dig omkring, den försvunna IT-kompetensen finns kanske alldeles runt hörnet.

 

todo todo
KONTAKT
  • ESSY
    Essy Dahlin
    Förändringsledare, verksamhetsutvecklare, digital strateg
    070-283 16 54