Effekten #153:Teknologins möjligheter till affärer och relationer
PODCAST
DIGITAL EXPERIENCES

Effekten #153: Teknologins möjligheter till affärer och relationer

Pandemiåret har inneburit att företag i snitt har tagit ett sexårigt kliv i digitaliseringen, ofrivilligt! Hör Marie Berner Moberg, Sverigechef på VMware förklara vad som sker just nu i senaste avsnittet av Effekten.

Play

 Jonas Jaani ,  Marie Berner Moberg

Hennes kunder vittnar: “Det tog oss fem år att få 1000 medarbetare att kunna jobba hemifrån. Nu gick det på fem veckor att få övriga 50 000 att arbeta effektivt hemifrån.” Samtidigt har vi blivit mer personliga och visar inte bara upp vår profession, utan även en del av vårt hem. LinkedIn har förändrats i samma takt och blivit mer Facebook. 81% av anställda över hela världen upplever att de fått en bättre work-life-balance sedan de började arbeta remote. Nästan 60% upplever att de fått ett bättre samarbete med sina kolleger. Antagligen handlar det om att avstånd till kolleger utanför kontoret har krympt, världen har krympt!

En annan effekt är att ledningsgrupperna har fått ökad IT-kunskap och samtidigt nöjdare kunder. IT har gått från att stötta affären till att vara affären för många verksamheter och då måste man ha förståelse för tekniken. Det är i den digitala världen slaget står. Finansbranschen är tydlig här. De stora bankerna står för stabilitet, men de små aktörerna väljs av kunderna på grund av bättre användarupplevelse – från exempelvis gamingvärlden.

Ett annat exempel som rider på vågen nu är den holländska matvarukedjan Picnic som leverar mat på ett hållbart sätt. Genom klimatsmarta rutiner och rutter minskar matsvinn och transporter samtidigt som kunderna känner att det blir bättre för dem.

Här i Sverige arbetar Marie och hennes kolleger med Västra Götalands Region. Läkare i regionen började säga upp sig när administrationen blev för tung, det tog helt enkelt för lång tid att logga in i alla IT-system. Förenklad login (SSO) besparar nu läkaren 40 minuter per dag och vårdpersonalen känner verkligen att de kan lägga mer tid till patienten!

Maries tips för att ta sig an digitaliseringen:

  1. Släpp teknologin, functions och features. Vad kan teknologin möjliggöra?
  2. Förstå drivkrafterna bakom trenderna. Varför vill alla till molnet? Finns det andra sätt? Var nyfiken!
  3. Glöm inte att affärer görs mellan människor. Det är där magin skapas och det är relationen som utvecklar affären.

Om avsnittet:

Målgrupp: allmänhet, ledning, it-folk, företag, ledare, projektledare, management, företagsledning, småföretagare, inköpare, politiker

Lär dig: digitalisering, pandemins effekter, teknologi, affär, relation

Fler avsnitt av Effekten finns där poddar finns!

| Apple Podcasts | Android | Google Podcasts | Spotify | Epost

KONTAKT
  • Jonas Jaani
    Jonas Jaani
    Producent av podcast-serien/ webbradion Effekten
    070-298 52 63

    Sorry, this content can only be visible if Functional Cookies are accepted. Please go to the Cookie Settings and change your preferences.

EFFEKTEN

Effekten är podcasten med kunskap om digitaliseringen på 20 minuter! Vi ger dig insikter, framtidsspaningar och goda exempel. För dig som är beställare, konsult eller intresserad av digitaliseringen. Jonas Jaani guidar dig tillsammans med experter som kan digitalisering.

PRENUMERERA:  Apple Podcasts, Spotify 

Vårt podcastbibliotek