Effekten #156:Cloud – alla i molnet. Vad händer nu?
PODCAST
DIGITAL EXPERIENCES

Effekten #157:Tjänstedesign idag.

I det här avsnittet av effekten vänds och vrids det på begreppen tjänst och design och kombinationen av de båda. Vad vill vi uppnå med tjänstedesignarbetet?

Play

 Jonas Jaani ,  Katarina Wetter-Edman, Stefan Holmlid

Stefan och Katarina har precis gett ut boken “Tjänstedesign – principer och praktiker”. Vi börjar samtalet med upplevelsebaserad design, industridesign och interaktionsdesign och fortsätter med metoder som kundresor, postitlappar och design thinking som tillsammans med digitaliseringen har gjort tjänstedesign allt mer populärt. Boken hjälper oss att ta reda på vad vi vill uppnå med tjänstedesignarbetet. Hur fungerar det under arbetets gång och vad händer efteråt i den mottagande organisationen? Vilket värde skapar tjänsten för tjänsteleverantören och för mottagaren av tjänsten? 

Idag säljer vi inte längre produkter utan funktionalitet och upplevelser. Philips gör inte lampor, utan ljus. Lägger vi till runtomtjänster så skapar vi ytterligare värde, i ett större tjänstesystem. IT är då stöd för aktörer i t ex vården och helheten är det som är värdeskapande för patienten. 

Stefan och Katarina berättar om exempelprojekt ur boken; GP/Stampen och Länsförsäkringar. Gemensamt för de båda är att en stor vinst blev ökad kundkännedom och lärdomar i organisationen. Vi får svar på frågan “Kan tjänstedesign misslyckas?”

Är man ny i området finns det ett par saker att tänka på:

  • Lägg tid i början av projekt och testa tidigt i verkligheten – istället för att snabbt komma igång med exempelvis utveckling av IT-stöd till tjänsten.
  • Ta höjd för vad ni sätter fart på! Hur drar organisationen nytta av lärandet efter projektet?
  • Använd de fem principerna: involvering, visualisering, prototyping, lärande i handling och agens i system som beskrivs i boken

Om avsnittet:

Målgrupp: allmänhet, ledning, it-folk, företag, ledare, projektledare, management, anställda, myndigheter, politiker

Lär dig: tjänst, design, tjänstedesign, service design

Fler avsnitt av Effekten finns där poddar finns!

| Apple Podcasts | Android | Google Podcasts | Spotify | Epost

todo todo
KONTAKT
  • Jonas Jaani
    Jonas Jaani
    Teamchef, projektledare och producent av podcast-serien/ webbradion Effekten
    070-298 52 63

    Sorry, this content can only be visible if Functional Cookies are accepted. Please go to the Cookie Settings and change your preferences.

EFFEKTEN

Effekten är podcasten med kunskap om digitaliseringen på 20 minuter! Vi ger dig insikter, framtidsspaningar och goda exempel. För dig som är beställare, konsult eller intresserad av digitaliseringen. Jonas Jaani guidar dig tillsammans med experter som kan digitalisering.

PRENUMERERA:  iPhoneAndroid

Vårt podcastbibliotek