Den digitala trädgården
PODCAST
DIGITAL CUSTOMER EXPERIENCE

Effekten #52 – Den digitala trädgården

Är gräset grönare hos grannen? Nej, inte nu längre! Vi pratar digitalisering i podden med Jonas Florvik, manager på Husqvarna. “Digitalisering är att förbättra interna processer, vilket har skett hos oss under många år. Men det är också att förlänga företagets produkter med nya typer av tjänster.”

Husqvarna är ett 330-årigt hårdvarubolag som har gått från vapen och järnspisar till motorsågar och robotgräsklippare. Men idag servar man kunden och ger hen en bättre produktupplevelse, med allt från appar till prenumerationer – på till exempel knivar – ibland utan att passera återförsäljaren. Husqvarna gör en resa som innebär att man allt mer hjälper privatkunden att ta hand om sina trädgårdar och den yrkesverksamme att ta hand om och serva sin utrustning. Det vinnande konceptet har varit att sätta ihop crossfunktionella utvecklingsteam med rätt kultur, att våga testa, att lyssna på kunden och att våga lägga ner!

De flesta av Husqvarnas produkter är numera uppkopplade; de skickar och tar emot data. Husqvarnas statistik visar att merparten av familjer som har en motorgräsklippare tar in den som en medlem i familjen och ger den ett namn. Nyckelpigan, Nisse eller Nono. Vad heter din?

Jonas FlorvikJonas Jaani (20:43)

PRENUMERERA – podcast Effekten
iPhoneAndroide-post

Mer material / länkar:

Husqvarna Solea – An autonomous lawn mower system concept

Husqvarna Group

todo todo
KONTAKT
  • Jonas Jaani
    Jonas Jaani
    Projektledare och producent av podcast-serien Effekten
    070-298 52 63
Om "Effekten"

Effekten är podcasten som ger kunskap om digitaliseringen på 20 minuter. Vi ger dig insikter, framtidsspaningar och goda exempel. Jonas Jaani guidar tillsammans med ett gäng passionerade experter på Sogeti:

Vårt podcastbibliotek