effekten_60
PODCAST
DIGITAL CUSTOMER EXPERIENCE

Effekten #60: E-sport

Att tävla i dataspel, kan man verkligen leva på det? Absolut, det finns stora pengar i e-sport! Henrik Boodé förklarar fenomenet för oss oinvigda.

De bästa spelarna tjänar sitt levebröd genom sponsorer och genom att vinna större turneringar. Men som i alla sporter krävs talang och åtskilliga timmar av träning. Den största händelsen förra året var Intel Extreme Masters i Polen med 40 miljoner unika tittare. Teknikföretagen sponsrar förstås, men också snacks!

På plattformen Twitch, en live TV-kanal kan man följa sina favoritspel eller -spelare. De tre största spelen: League of Legend, CounterStrike och Hearthstone 40-50 000 tittare stadigt per kanal. Henrik berättar om en värld där tittardonationer, reklam, lagspons och tävlingspengar genererar stora pengarna. Men efter 30-årsåldern tar karriären slut, då reflexerna är för långsamma. “Gamla” spel däremot, som Starcraft, lever fortfarande i mindre utvecklade internetländer med stor marknad, som Kina. Och Sverige ligger fortfarande långt fram, både i spelutveckling, spelande och event som Dreamhack.


Henrik BoodéJonas Jaani (19:44)

PRENUMERERA – podcast Effekten
iPhoneAndroide-post

Mer material / länkar:

DreamLeague – one of the longest running Dota 2 

ESL – the world’s largest esports company

Twitch

todo todo
KONTAKT
  • Jonas Jaani
    Jonas Jaani
    Projektledare och producent av podcast-serien Effekten
    070-298 52 63
Om "Effekten"

Effekten är podcasten som ger kunskap om digitaliseringen på 20 minuter. Vi ger dig insikter, framtidsspaningar och goda exempel. Jonas Jaani guidar tillsammans med ett gäng passionerade experter på Sogeti:

Vårt podcastbibliotek