böcker
BIG DATA

Inga mer hemligheter med Big Data

Sogetis globala trendlabb VINT lanserar en bok på temat Big Data och avslutar därmed sin ettåriga forskning kring denna massiva IT-trend.

Stockholm/Paris, 25 november 2013 – Sogetis globala trendlabb VINT fortsätter att dela med sig av de möjligheter som ny teknologi medför och lanserar boken “No More Secrets with Big Data Analytics”, en kombination av VINT:s senaste forskning på området, samlad i en och samma publikation.

– Många företag och organisationer tittar nu på hur man kan få ut mesta möjliga nytta och affärsvärde av Big Data. Hittills har de stora företagen kommit längst men tekniken är billig och tillgänglig för alla. Så framåt är det mest fantasin som sätter gränserna för den breda användningen av Big Data, säger Jonas Gummesson, nationellt ansvarig för Sogetis Business Intelligence-satsning.

En av bokens författare, VINT’s Menno van Doorn, kommenterar den nya boken:

– I den här boken blickar vi in i framtiden för Big Data relaterat till de fem stora diskussionsämnen som vi stött på i de många samtal vi hade när vi genomförde vår forskning på området; acceleration, transformation, äganderätt till data, sekretess och Edward Snowden.

Boken börjar med att reda ut begreppen i ”Creating Clarity with Big Data” (del 1); stöttar sedan läsaren att fastställa verksamhetens Big Data-potential (del 2); dyker ned i ämnet ”Big Social” som handlar om hur man kan förutse beteenden med hjälp av Big Data (del 3) och ger slutligen insikter i det heta ämnet ”Privacy, Technology and the Law (del 4).

Den nya boken innehåller även ett flertal råd och tips för företag och organisationer baserade på den nya verklighet som innebär att användandet av Big Data blir mer och mer prisvärt och att behovet av digitala och organisatoriska kompetenser ökar. Verksamheter bör sikta på att tillhöra det som kallas Digirati* och släppa sin Big Data-potential fri genom att skapa det man beskriver som magiska ögonblick samt fokusera på prestandaförbättring. Så kallad Data Discovery** och Big Data-strategier är mycket viktiga för nästa generation Business Intelligence, anser författarna.

“No More Secrets with Big Data Analytics” är skriven av Sogetis trendlabb VINT:s framtidsforskare Menno van Doorn, Sander Duivestein, Jaap Bloem, Thomas van Manen, Erik van Ommeren samt av Sandeep Sachdeva, ansvarig för Sogetis globala verksamhet inom Business Intelligence & Analytics.

*Organisationer som påvisar en hög digital intensitet och en god transformativ kapacitet. ** En Business Intelligence-arkitektur som möjliggör interaktiva rapporter och utforskningsbar data från multipla källor.

About Sogeti Sogeti is a leading provider of technology and software testing, specializing in Application, Infrastructure and Engineering Services. Sogeti offers cutting-edge solutions around Testing, Business Intelligence & Analytics, Mobile, Cloud and Cyber Security, combining world class methodologies and its global delivery model, Rightshore®. Sogeti brings together more than 20,000 professionals in 15 countries and has a strong local presence in over 100 locations in Europe, USA and India. Sogeti is a wholly-owned subsidiary of Cap Gemini S.A., listed on the Paris Stock Exchange. For more information please visit www.sogeti.com or www.sogeti.se.

About VINT The Sogeti trend lab VINT (Vision - Inspiration - Navigation - Trends) founded in 1994 is a part of SogetiLabs, a network with Sogeti’s top technology leaders around the world, always have an eye on the horizon looking for evolutions driven by new technology. In recent years VINT did research into Open Source Innovation and Crowd Sourcing (2006), Social Media (2008), Crisis and Paradigm Shift (2010), The App Effect (2012) and The Connected Workforce (2013). VINT was set up in 1994 and to date has published more than 10 books and a large number of video productions. For more information please visit www.sogeti.com/vint.

Menno van Doorn
    SogetiLabs Director