Iggesund Paperboard
REFERENSER
E-COMMERCE

Uppdraget: En webbshop för Iggesund Paperboard

Iggesund Paperboard ville modernisera sin webbshop och rikta sig till fler målgrupper. Sogeti fann lösningen i EpiServer Commerce, en flexibel plattform som är som gjord för hanteringen av olika språk och valutor. Den nya sajten innehåller idag cirka 900 produkter och riktar sig till besökare över hela världen.

Bakgrund

Iggesund Paperboard hade ett behov av att förbättra sin befintliga e-shop där främst säljare och intern personal beställde promotionmaterial och produktprover. Man valde att bygga sin nya webbshop på plattformen EpiServer Commerce för att få en integration med den övriga webbplatsen och enkelt kunna länka mellan företagsinformation och material som fanns för beställning. I och med detta såg man också en möjlighet att styra och personalisera innehållet så att även externa besökare kunde köpa efterfrågat referensmaterial online.
EPiServer Commerce är en flexibel plattform som bland annat möjliggör att arbeta med flera språk och valutor, att arbeta med flera produktkataloger samt multihantering av lager. Det går också att se automatiskt riktade kampanjer för kunder, baserat på deras geografiska läge, bransch eller intressen.

Lösning

Iggesund Paperboard valde att bygga en egen webbplats som designmässigt avviker från Holmen.com men som bygger på samma tekniska plattform, EpiServer 6 R2. Förutom att fungera som företagets webbsajt utåt så erbjuder sajten också E-handel för B2B och B2C-kunder. Sajten riktar sig till designers, säljare, studenter och företag inom förpackningsindustrin där Iggesund Paperboard är välkända för sin höga kvalitet.

Iggesund.com är utvecklad som en separat sajt, men delar kodbas med holmen.com i en så kallad multisajt-lösning. Beslutet att använda en multisajt har varit uppskattat av redaktörerna som enkelt kan korslänka innehåll mellan sajterna och känna igen gränssnittet. Det har också gett stora tekniska fördelar då gemensam funktionalitet har kunnat underhållas på en plats och integrationen mellan de två sajterna blivit relativt enkel. Dessa fördelar har sparat många timmars utvecklingsarbete.

Resultat

Den nya sajten innehåller cirka 900 produkter och riktar sig till interna och externa besökare i hela världen. Iggesund levererar från fyra olika lager som finns i Sverige, Holland och USA. Integration görs mot lagersystem där orderdata kommunicerar genom webservices och direkt mot UPS så att besökare i USA kan välja olika fraktalternativ.

Ett av de tuffaste kraven har varit att anpassa produktpresentationen till att visa olika, priser, moms, fraktalternativ, kampanjer och valutor beroende av olika rättigheter för interna och externa besökare samt huruvida man är privat- eller företagskund.

Det ingår även stöd för kontokortsbetalning genom DIBS då Iggesund USA ska börja konkurrera med papper för digitalt tryck och därmed kommer erbjuda både privat och företagskunder att beställa online.

Teknik:

  • EpiServer 6 CMS R2
  • EpiServer Commerce
  • DIBS integration
  • UPS integration.

Kontaktperson
  • Andreas Sjöström
    Andreas Sjöström
    Vice President Digital/ Chief Innovation Officer
    +46 70 609 85 13
Om Iggesund

Iggesund gör företagsförpackningar med fokus på hållbarhet. Som en del av koncernen Holmen äger de mer än 1,3 miljoner hektar skog i Sverige. Företaget grundades 1685.