däck
REFERENSER
DIGITAL EXPERIENCES

Interwheels nya webb fick hjulen att snurra

När Interwheels gamla webbshop gick trögt tog de kontakt med Sogeti. Det resulterade i en modern e-handelslösning, vars funktioner snabbt hittade hem hos kunderna. Redan ett par veckor efter lanseringen hade Interwheel all-time-high på andelen ordrar lagda via webben.

Bakgrund

Interwheel hade en webbshop sedan tidigare som användes relativt sparsamt av deras kunder. Webbshopen var en specialbyggd lösning och man såg ett behov av en webb där man själv enklare kunde hantera innehållet och samtidigt frigöra sig från personberoenden. Genom att bygga en ny, modern webbshop på en känd plattform som EPiServer siktade man primärt på att utgöra stöd till återförsäljare, profilera Interwheel som en stark resurs och leverantör, avlasta innesälj med okvalificerade order och på detta sätt öka försäljningen. Man ville även få en yta för kampanjer, god möjlighet att exponera sina produktnyheter och även attrahera nya återförsäljare och medarbetare.

Lösning

Lösningen blev en e-handelslösning, baserad på plattformen EPiServer CMS 6 R2 samt EPiServer Commerce då man såg ett stort värde i att kunna utöka och växa inom systemet. En integration till Interwheels affärssystem byggdes där tät och regelbunden synkronisering av lagersaldo, priser, kund- och produktdata görs. Förutom e-handel via webben kompletterades lösningen med mobilappar för Android- och iOS-baserade smartphones. Webbplatsen byggdes responsiv med stöd från stående surfplatta till desktopläge. Interwheels kunder kan ges olika roller med olika behörigheter för att stödja deras beställningsprocess. Förutom webbshopen och mobilapparna, byggdes även en så kallad widget som Interwheels kunder kan lägga in på deras egen webbplats. Widgeten erbjuder möjlighet för slutkonsumenten att själv kan göra en beställning av såväl Interwheels produkter som egna produkter enbart sålda av Interwheels kund.

Resultat

Resultatet är en heltäckande e-handelslösning som erbjuder mobila och webbaserade beställningsmöjligheter för Interwheels kunder och slutkonsumenten. Kunden kan beställa via smartphone, surfplatta och desktop – via Interwheels egna webbplats och via Interwheels kunders webbplatser. Med ett förenklat beställningsförfarande har Interwheel fått positiva reaktioner från sina kunder. -”Vi har aldrig tidigare haft så många registrerade användare i vår webbshop och redan efter ett par veckor efter lanseringen hade vi all-time-high på andelen order lagda via webben” säger Claudio Menchini, VD på Interwheel Sweden AB.

Teknik:

  • EPiServer CMS 6 & EPiServer Commerce
  • WCF
  • Android
  • iOS
  • SQL Server

KONTAKTPERSON
  • Andreas Sjöström
    Andreas Sjöström
    Vice President Digital/ Chief Innovation Officer
    +46 70 609 85 13
Om Interwheel

Interwheel Sweden AB är ett grossistföretag inom däck- och fälgbranschen med huvudkontor i Karlstad. Sedan juni 2012 ingår de i Pirelli group.
Läs mer!