Väderstad
REFERENSER
DIGITAL EXPERIENCES

Väderstad vädrar ny luft med nya webben

Att skapa den bästa lantbrukssajten på Internet var målet när Väderstad uppdaterade sin webbplats. Resultatet? En användarvänlig sajt som gör det enkelt för besökarna att hitta vad de söker och roligt för webbredaktörerna att jobba. Kort sagt, en säljande, kunddriven och interaktiv webbplats som lyfter varumärket.

Bakgrund

Väderstad-Verkens mål med den nya kanalen var att skapa en säljande, interaktiv och kunddriven webbplats för alla marknader, där de stärker och genererar affärer, attraherar personal plus lyfter varumärket Väderstad. Ett krav var att plattformen kunde hantera många olika språk - både för redaktörerna att arbeta med och för att kunna skapa lokala sajter för alla Väderstads marknader.

Lösning

Fokus har varit att lyfta upp de olika produkterna som erbjuds och sedan leda besökaren vidare till mer information om dem. Webben är inte i dag den plats där affärerna avslutas utan det viktigaste är att inspirera, tillhandahålla information och ge intressenten en person eller återförsäljare att kontakta. Till varje produkt finns galleri, konceptbeskrivning, funktioner, teknisk data och nedladdningsbart material. Bilder på produkter får stort utrymme. Koppling mot sociala medier är också viktigt.

Det har varit av största vikt att skapa ett flöde för de lokala webbredaktörerna där den Internationella sajten (på engelska) översätts till lokalt språk på alla Väderstad-Verkens dotterbolagsmarknader. Totalt finns idag 13 kompletta sajter plus ytterligare 20 så kallade ”minisajter” för importörerna. Det finns flera ingångar för besökaren som vill ta sig till sin lands-sajt – via inzoomningsbar Google Map eller val i toppmenyn.

En integration har gjorts med Väderstad-Verkens egna mediasystem för att alltid visa den senaste versionen av produktmaterial på webben. Integration är också gjort mot sajten My NewsDesk för flödet av pressreleaser och hantering av presskontakter.

Resultat

"När vi gick in i projektet att byta CMS hade vi ett övergripande mål vilket var att skapa den bästa lantbrukssajten på Internet. Idag är sajten användarvänlig och ger besökaren möjlighet att på ett helt annat sätt än tidigare hitta direkt till den information som han söker. De lokala webbredaktörerna tycker om att jobba i EPiServer vilket ger en helt annan uppdateringsfrekvens av sajterna och lust till att använda webben mer i marknadsföringen," säger Charlotta Björklund som är Online Marketing manager för Väderstad-Verken och även projektledare för att ta fram den nya webbplatsen.

Teknik

  • EPiServer CMS 6 R2
  • ImageVault
  • Email Encoder
  • Google Maps
  • Google Search
  • Google Analytics
  • Google Translate
  • Manage Languages
  • My NewsDesk
  • Claims Based Authentication

KONTAKTPERSON
  • Andreas Sjöström
    Andreas Sjöström
    Vice President Digital/ Chief Innovation Officer
    +46 70 609 85 13
Om Väderstad Verken

Familjeföretaget Väderstad Verken ligger i orten med samma namn i Östergötland och tillverkar lantbruksmaskiner både inom såteknik och jordbearbetning. Klicka på loggan, läs mer och kolla in vår webbplats!