Hero imageMobile Hero image
  • Facebook
  • LinkedIn

November 12, 2025

Jag tror vi måste vara ärliga: konsultrollen inom IT-branschen kommer inte att bli lätt i framtiden. Det ställer enorma krav på att ha precis de tekniska kunskaper som behövs för stunden. Är FDE svaret?

Självklart är det inte svart eller vitt. Det finns fortfarande enorma mängder gamla system och gammal kod som måste hanteras.
Men det som verkligen kommer att definiera framgång är inte längre de traditionella titlarna. Att “bara” vara software- eller data engineer räcker inte när kunderna har problem som måste lösas nu.

Vi ser en ny typ av hybridroll växa fram, ibland kallad “Forward Deployed Engineer” (FDE)*. Det är en roll där “human skills” är viktigare än en specifik teknisk expertis.

Det handlar om personer som har förmågan att:
-Känna empati: Att på djupet förstå kundens problem.
-Ta ägandeskap: Att vägra säga “det här kan inte jag” eller “det är inte mitt ansvarsområde”.
-Lösa problemet: Att ha modet och nyfikenheten att lära sig det som krävs för att leverera en lösning.

Vi såg detta nyligen i ett case där en kund hade ett internt verksamhetsproblem. Lösningen blev en chatbot. Det viktiga var inte tekniken i sig, utan att våra konsulter tog tag i det där “kunden hade ont” och såg till att det blev gjort, istället för att skylla på att kunskapen saknades.

Den gamla skolans roller är på väg ut. Framtiden tillhör den orädda, empatiska problemlösaren.

Vad tror du är den viktigaste egenskapen för framtidens IT-konsult?

*FDE är en specialist som agerar rådgivare, problemlösare och utvecklare, allt i ett, nära kunden.

Jonas Jaani

Jonas Jaani

Project Manager, Sogeti Sverige

Read more articles

What blocks Agentic systems
Vi har en ny “trainee”
From coders to conductors