Hero imageMobile Hero image
  • Facebook
  • LinkedIn

Effekten podcast ger dig djupare förståelse för digitalisering och dess påverkan på våra liv och arbetsplatser. Vi tittar närmare på två stora områden inom digitaliseringen, artificiell intelligens och molntjänster, och utforskar möjligheter och utmaningar de introducerar.

Du hittar även Effekten pocasts alla avsnitt via Spotify och Apple Podcasts.

#227: Smart manufacturing

I detta avsnitt samtalar Jonas Jaani med Marcus Norrgren, Data & AI Lead på Sogeti, om hur smart manufacturing förändrar industrin i grunden. De diskuterar bland annat hur användandet av data från fabriker på nya sätt kan hjälpa företag att automatisera, analysera och förbättra produktionen på en nivå som tidigare varit svår att uppnå. En av de stora utmaningarna, enligt Marcus, är att gå från strategi till faktisk implementation. Det handlar ofta om att få mandat, budget och engagemang från alla delar av organisationen. Marcus betonar också vikten av att involvera användarna redan från början för att säkerställa att lösningarna möter de verkliga behoven.

#226: Guide till DevSecOps

I detta avsnitt samtalar Jonas Jaani med Erik Hjalmarsson, Cloud Architect på Sogeti. De diskuterar integrering av säkerhet i utvecklingsprocessen genom DevSecOps, med fokus på utbildning, verktyg för sårbarhetsanalys och förbättrat samarbete mellan säkerhets- och utvecklingsteam. DevSecOps handlar om att integrera säkerhetsarbetet i den dagliga utvecklingsprocessen. Det innebär ett samarbete och delat ansvar mellan säkerhetsteamet och utvecklingsteamen. Historiskt har det funnits en obalans där ett litet säkerhetsteam har haft ansvaret för alla säkerhetsaspekter, vilket har varit svårt att hantera. Genom DevSecOps kan säkerhetsarbetet bli en naturlig del i alla utvecklingsteam.

Poddavsnitt 226

#223: Marknadsföring idag

I detta avsnitt samtalar Jonas Jaani med Andreas Hult, Head of Creative på reklambyrån Fluid. De samtalar om trender och tendenser inom marknadsföring. Hur gör man för att övertyga sina konsumenter på två sekunder? Andreas Hult betonar tydliga mål, förståelse för målgruppen och rätt kanalval. Balansera branding och konverteringsdriven marknadsföring, även i osäkra tider. Häng med i avsnittet för mer insikter om det snabbt föränderliga marknadsföringslandskapet!

Poddavsnitt 223

#222: AI Agents

I detta avsnitt samtalar Jonas Jaani med Joakim Wahlqvist (CTO Data & AI, Sogeti Global Portfolio), Arun Sahu (Global Technology Lead Data and AI, Sogeti) och Karl Fridlycke (Generative AI & Digital Transformation, Sogeti). De samtalar om hur AI-agenter kan observera sin omgivning, fatta beslut och vidta åtgärder. Titta och lyssna här och häng med in i teknikens framtid.

Poddavsnitt 222

#221: Digital transformation och hållbar omställning

I detta avsnitt samtalar Jonas Jaani med Conny Björnehall, från RISE om “Twin transition”. Lyssna här för att få reda på mer om hur du kan kombinera både digital transformation och hållbar omställning. Genom att förena digitalisering och hållbarhet kan vi maximera deras fördelar och använda dem som katalysatorer för varandra. Hållbar omställning handlar inte bara om ekologisk hållbarhet utan även ekonomisk och social hållbarhet. Digital teknik spelar en avgörande roll för att uppnå klimatmål, som att minska koldioxidutsläpp. Vissa branscher har redan framgångsrikt implementerat digitala teknologier för att stödja hållbarhetsmål. Att vara medveten om både hållbarhet och digitalisering är viktigt för att lyckas.

Poddavsnitt 222

#216: Generativ AI

I detta avsnitt samtalar Jonas Jaani med Karl Fridlycke, Global Lead inom Data & AI på Sogeti. Ämnet de berör är något som de flesta har stött på sedan Chat GPT slog igenom, nämligen generativ AI (GenAI). Lyssna här för att få reda på mer om hur du kan använda tekniken och hur du använder den säkert. Användandet av generativ AI fortsätter att växa och transfomera flera sektorer. GenAI medför en genomgripande förändring av repetetivt, administrativt och manuellt arbete men hur säkerställer man rätt affärsvärde och frågor som etik? 

Poddavsnitt 219

#217: Mjukvara som tjänst

I detta avsnitt samtalar Jonas Jaani med Monica Elgemark, Chief Marketing Officer på Oneflow om det senaste inom Software as a Service (SaaS). SaaS är en distributionsmodell för mjukvaruprogram som blir tillgängliga direkt via internet. Den webbaserade mjukvaran som den också kallas, erbjuder en rad olika möjligheter för olika aktörer. Vill du ta del av konrekta exempel och råd med SaaS-modellen? Hur du kan skapa säkerhet och värde för kunder och användare? Ja, det och lite till får du reda på i detta Effekten-avsnitt.

Poddavsnitt 217

#213: Digitala annonser

I detta avsnitt samtalar Jonas Jaani med Gustav Westman, vd på BrightBid om det senaste inom digital annonsering. Vad behöver du tänka på när du annonserar digitalt? Kan du ta hjälp av artificiell intelligens? Hur skapar du slagkraftig annonsering som sticker ut i bruset och når igenom filterbubblor?

Poddavsnitt 213

#212: Om rekrytering inom IT-branschen

I detta avsnitt samtalar Jonas Jaani med Henrik Enström på Future Skills, om det senaste vad gäller rekrytering inom IT. Varför är färdighetstester vid rekrytering av programmerare viktigt? Hur spelar AI in i rekyteringsprocessen? Vilka kompetenser är det störst efterfrågan på? Och vilka samhällstrender färgar rekryteringsbehovet inom branschen?

Poddavsnitt 212

#210: Vikten av rätt prompt

I detta avsnitt samtalar Jonas Jaani med Johan Leidefors, Experience Designer på Sogeti, om utmaningar och fördelar med generativ AI. ChatGPT banade vägen och användandet av Generativ AI fortsätter att växa. Vilka utmaningar finns och vilka är fördelarna. Och hur skapar man det bästa prompten?

Poddavsnitt 210

#209: Utmaningar och fördelar med MLOps

I detta avsnitt samtalar Jonas Jaani med Kim Berg, lösningsarkitekt på Sogeti, om utmaningar och fördelar med maskininlärningsmodeller inom AI. Hur ser framtiden ut för maskininlärningsmodeller inom AI men även vilka utmaningar som finns utöver fördelarna.

Poddavsnitt 209

#209: Om lärande

I detta avsnitt samtalar Jonas Jaani, som bland annat är programansvarig för traineeprogrammet Careerbooster på Sogeti, om betydelsen av konstant lärande på det individuella planet men även som helhet i organisationer. Med sin gedigna erfarenhet från Sogetis traineeprogram Careerbooster, tar Jonas Jaani avstamp i resonmanget kring både det individuella som det organisatoriska lärandet.  Vilka är nyckelfaktorerna för utveckling och lärande?

Poddavsnitt 208

#206: Cyberhot och skydd

I detta avsnitt samtalar Jonas Jaani med Alexander Andersson, Principal Forensic Consultant på Truesec om cyberangrepp. De lyfter kända fall, vanliga attacker och vad som behöver göras för att skydda sig. Olika typer av attacker på den digitala infrastrukturen, cyberangrepp, är ett ständigt aktuellt ämne. I takt med att angreppen sofistikeras behöver säkerhetsåtgärder och skyddstekniker anpassas. 

Poddavsnitt 206

#205: E-sport är nu sport

I detta avsnitt samtalar Jonas Jaani med Jens Pettersson om att e-sporten accepterats som en riktigt sport av Riksidrottsförbundet. Jens har tidigare spelat professionellt och delar med sig av sina tankar kring e-sport. Vad händer med e-sport nu när det accepterats som riktigt sport? Vilka spel och plattformar är absolut störst just nu? Är ekonomi eller engagemang de viktigaste aspekterna inom e-sport? Vad har AI-botar för roll? Och får spelarna använda VR-headset?

Poddavsnitt 205

#204: Digitalisering inom bygg & anläggning

I detta avsnitt samtalar Jonas Jaani med Joakim Brändström om digitaliseringens betydelse inom bygg, anläggning, logistik och transport. De diskuterar bland annat hur branschen ska rapportera miljödata och annan projektrelaterad data. Inom bygg- & anläggningsbranschen finns både stora och små aktörer som behöver effektivisera flöden och adminsitrativt arbete. Dessutom behövs en digitalisering för redovisning av den miljödata som flödar inom branschen. Vilka utmaningar och möjligheter som finns med digitaliseringen.

Poddavsnitt 204

#203: Förändringsledning med ADKAR®-modellen

I detta avsnitt samtalar Jonas Jaani med Marcus Landin Larsson om förändringsledning. De gör en djupdykning i ADKAR®-modellen och de olika verktygen. ADKAR®-modellen är ett analysverktyg som hjälper till att förstå och leda organisationsförändring. De fem byggstenarna i ADKAR-modellen, Awareness (medvetenhet), Desire (engagemang), Knowledge (kunskap), Ability (förmåga) och Reinforcement (förstärkning) ligger till grund för de processer som syftar till att skapa förändring ur ett medarbetarperspektiv.

Poddavsnitt 203

#202: 5G, Edge computing & IoT

I detta avsnitt samtalar Jonas Jaani med Malina Borg Sigg på Telenor om 5G-nätverket. Vad ser de för utmaningar och möjligheter? Och på vilket sätt kan det vara en dörröppnare för fler branscher? 5G-nätverket kan revolutionera vår mobila kommunikation i olika branscher. Med högre hastigheter och snabbare svarstider blir det möjligt att strömma högupplöst video, styra självkörande bilar och utmana underhållningsindustrin med AR och VR.

Poddavsnitt 202

#201: Tredjepartskakor

I detta avsnitt samtalar Jonas Jaani med Johan Lidén och Björn Bigander från Quantcast om tredjepartskakor inom digital marknadsföring. Vad ser de för utmaningar? Tredjepartskakor används för att samla in kunskap om användarnas beteenden och intressen, ett underlag som sedan används för att rikta annonser i den digitala marknadsföringen. I takt med skärpt dataskyddslagstiftning och användarnas integrietet, har kakorna blivit mer och mer omdiskuterade. Vilka utmaningar finns idag och vilka vägar ska man gå med den digitala kommunikationen?

Poddavsnitt 201

#199: GPT-4

I detta avsnitt samtalar Jonas Jaani med Joakim Wahlquist på Sogeti. Temat är GPT-4 den senaste versionen av maskininlärningsmodellen som nu även genererar bilder och ännu mer exakta svar. Tidiga versioner av maskininlärningsmodeller som tränades på textdata och språkförståelse, har inte hanterar bilder. Men med GTP-4, den senaste versionen av GPT har de senaste teknologierna inom artificiell intelligens och maskininlärning och kan nu generera text, bilder och mer exakta svar på frågor, än tidigare modeller.

Poddavsnitt 199

#197: Design sprint

 detta avsnitt samtalar Jonas Jaani med Mikael Norbäck, Senior User Experience Designer på Axis Communciations. Ämnet som lyfts är Design sprint. Metoden och processen Design Sprint används mer och mer för att kickstarta digitaliseringsresor. I denna podd får du tips på anpassning utifrån behov och vilka verktyg som passar utifrån önskat resultat. Han går dessutom igenom teamuppbyggnad, efterlevnad och andra framgångsfaktorer för att maximera Design sprint. Så att du kan accelerare innovation och problemlösning på din digitalsieringsresa.

Poddavsnitt 197

#196: AI och Säkerhet

I detta avsnitt samtalar Jonas Jaani med Torbjörn Andersson, CISO på Medius. Ämnet som lyfts är hur AI kan användas inom Cybersäkerhet. Vad är möjligt och vilka är fördelarna? Med hjälp av AI kan du ligga steget före i ditt säkerhetsarbete. Genom att analysera data kan du dra slutsatser, hitta avvikelser och agera för att skydda kunder och verksamhet.

Poddavsnitt 196
Jonas Jaani

Jonas Jaani

Project Manager, Sogeti Sverige

Hero imageMobile Hero image