Hero imageMobile Hero image
  • Facebook
  • LinkedIn

Länge har vi drömt om självlärande system, datorer som kan prata och interagera som vi människor. Framtidens revolutionerande teknik med Machine Learning, neurala nätverk och kognitiva tjänster är på plats. Med vår hjälp kommer din verksamhet framåt snabbt, pragmatiskt och säkert med AI och generativ AI.

AI – Artificiell Intelligens – är en kraft som på sikt kommer genomsyra allt. Alla processer, alla branscher och alla yrken kommer fundamentalt förändras när möjligheterna med AI sprids. AI ger mänskligheten många nya möjligheter, men också utmaningar i att ställa om till en ny värld. Vår definition av verksamhet behöver ses över när maskiner kan ta över repetitiva sysslor. Nya roller kommer skapas för att tillse etiskt och funktionell kvalitet i AI-applikationerna.

Sogeti är som ett av världens mest etiska företag med och driver utvecklingen inom AI och kognitiva lösningar och med den teknikrevolution som generativ AI för med sig, något vi arbetat med sedan 2019, identifierar vi potentialen i din verksamhet, innoverar fram idéer med stor verksamhetsnytta, hjälper er att prioritera och realisera era lösningar successivt och skapar de förutsättningar som behövs för ett tryggt användande av tekniken.

Marcus Norrgren

Marcus Norrgren

Data Lead, Sogeti Sweden

Sogetis Trusted AI Framework säkerställer säkert, transparent och etiskt nyttjande av generativ AI på alla nivåer. Vi följer policys, lagar och riktlinjer, och fokuserar på transparens, kontrollerbarhet och miljöaspekter.

Marcus Norrgren


AI-trender

68%

kostnadsminskningar i verksamheter där AI har implementerats

72%

organisationer investerar i AI-utbildningsprogram för sina anställda

57%

chefer tror att AI har förbättrat beslutsfattandet inom deras organisationer

AI:s breda påverkan över olika industrier

Det finns ett flertal AI-tekniker på marknaden och inom specifikt generativ AI hjälper vi på Sogeti till med är att säkra upp användandet i flera led. Vi hjälper till att skapa tjänster för professionellt bruk, uppbyggda utifrån affärsbehov och med hög säkerhet, så att interna data inte delas. Vi har blueprints, referensarkitektur och färdiga end-to-end piplines. Vi skapar professionella AI-modeller som driftas internt eller i molnmiljö och som vi skräddarsyr till era behov genom meta-prompting, grounding och fine-tuning.

Vi hjälper er på er AI-resa

Geo Satellite Intelligence

Vad kan AI och den öppna världen av data ge för fördelar i din verksamhet? Det är frågan vi ställer oss inom Geo Satellite Intelligence – GSI – vilket är en av Sogetis satsningar inom AI. Med avancerad kognitiv bildanalys, Machine Learning och Deep Learning tänjer vi på gränserna och utmanar verksamhetsproblem som har funnits för alltid.

Tänk om du visste hur det såg ut överallt på jordens yta? Vad skulle du kunna göra då? Vad skulle det innebära för dig att få informationen uppdaterad varje vecka? Tänk om molniga dagar inte påverkar bildkvalitén?

GSI bygger på öppna data från ESA (European Space Agency) där satellitbilder av olika slag tillhandhålls genom Copernicus-programmet. Genom analys av det breda spektrum av bilder som finns får branscher som transport, energi, skog, försäkring, med flera, helt nya möjligheter att effektivisera sina kärnprocesser. 

Sogeti har utvecklat ett särskilt ramverk för förbehandling, korrigering och avancerad analys av satellitbilder, och kan med hjälp av Data Science ta fram detaljerade kartor som visualiserar dina specifika behov. Med tidsserieanalys kan vi detektera förändringar som är önskade, eller oönskade, och larma när något händer.

AI Strategy

Sogetis AI Strategy är en beprövad process för att implementera nya teknikområden, med fokus på din verksamhets utmaningar, drivkrafter och målsättningar.

Fas #1: Business Screening Intervjuer och workshops för att sätta riktningen och skapa en AI-strategi. Fokus på vision, affärsidé, mål och strategier. Diskutera med experter och innovera framtiden.

Leverabler: Draft till AI-strategi med vision, målbild, AI-definition, samt input till AI-policy, AI-governance och AI-roadmap.

Fas #2: AI Policy & AI Governance Detaljera lösningsangreppssätt genom policy och governance-modell. Workshops med IT och verksamhet för att skapa struktur för ägandeskap, styrning och utveckling.

Leverabler: AI-policy, AI-governance, samt input till AI-roadmap.

Fas #3: AI Roadmap Plan för framtiden genom att summera initiativen i strategin, policyn och governance-modellen i en roadmap. Beskriver initiativ och aktiviteter för verksamhetsimplementation och förändringsledning.

Leverabler: AI-roadmap

En komplett AI-strategi Genomför alla faser för en sammanhållen och handlingsinriktad strategi med strategiska målsättningar, referensarkitektur, governance-modell och roadmap att exekvera på.
Samtliga tre faser genomförs inom 3 månader.

ADA – Artificial Data Amplifier

I en värld av uppkopplade system är tillgången till data en stor utmaning. Vad gör man när data saknas eller är känslig? Svaret är ADA – Artificial Data Amplifier.

Många företag och myndigheter har svårt att testa sina system med relevant data på grund av lagar som skyddar persondata. Skriptgenererad data kan inte fånga upp specifika karakteristika som könsfördelning eller geografisk spridning. ADA löser detta genom att generera syntetisk data som liknar riktig data, helt GDPR-kompatibelt.

Med ADA kan du snabbare och smartare kvalitetssäkra dina applikationer. ADA analyserar riktig data med AI och machine learning och genererar syntetisk testdata med samma karaktär, men anonymt. ADA kan generera både tabelldata, bilder och text, vilket gör det möjligt att testa och kvalitetssäkra applikationer med relevant data. ADA är en unik lösning som löser tidigare svåra utmaningar i din organisation.

Daisy – Din digitala assistent

”Det är många som ringer just nu och du har plats 73 i kön.” Att vänta i en telefonkö för att nå kundtjänst kan få tålamodet att tryta för de flesta. Med vår digitala, AI-drivna och självlärande medarbetare Daisy kan din verksamhets kundtjänst snabbas upp radikalt.

Genom att kombinera vår expertis inom artificiell intelligens och automation har vi skapat Daisy, vår första helt AI-drivna digitala assistent. Kundtjänst – var god dröj, kan därmed vara ett minne blott.

Några gemensamma utmaningar som Daisy kan lösa
Dina kunders perspektiv:
– Vill ha korrekta svar på frågor snabbt
– Vill ha tillgänglighet i multipla kanaler; exempelvis via mail, app, webb eller chat
– Vill ha bevarad kontext och historik i olika kontakter
– Vill kunna kommunicera via ett språk som man behärskar

Dina medarbetares perspektiv:
– Vill bidra och hjälpa kunderna snabbtVill slippa lägga tid på att svara på repetitiva, vanligt förekommande frågor med generella svar
– Vill kunna fokusera på ärenden som verkligen behöver mänskligt stöd
– Vill ha support kring att hitta korrekta svar
– Vill kunna kommunicera med kunder oavsett språk

Din verksamhets perspektiv:
– Vill ha en effektivare ärendehantering
– Vill monitorera och öka kundnöjdhetenVill kunna analysera och planera arbetsbelastningen i kundtjänstKonkreta användningsområden

Daisy kan beskrivas som nästa generations chatbot, och kan därmed givetvis svara på frågor och föra mer eller mindre komplexa samtal kring olika ämnen. Att presentera produkter eller tjänster till er marknad kan också vara ett konktet exempel på tilllämpning. Ur det interna perspektivet kan Daisy vara en hjälpande kollega för nyanställda, eller lyssna på samtal och proaktivt föreslå åtgärder, material, etcetera. Daisy skulle till och med kunna vara en hjälpreda på online-möten och boka nästa möte, hämta upp och dela filer, med mera. Fantasin sätter gränserna.

AI Agents

AI-agenter är autonoma enheter som kan observera, förstå, fatta beslut och agera. De är redo att revolutionera olika branscher genom att automatisera komplexa uppgifter och öka effektiviteten.
Vi hjälper dig att gå från pilotprojekt till full implementering av AI-agenter. Dessa agenter interagerar med digitala system och utför uppgifter med din guidning. De är designade för att förstå miljöer, dra kunskap från data, fatta beslut och agera för att nå mål.

AI-agenter är mångsidiga och kan hantera uppgifter inom kundservice och interna processer. De kan bearbeta språk-, ljud- och videoingångar, vilket gör dem otroligt användbara.
AI-agenter är nästa tekniska revolution, jämförbar med elektricitetens påverkan. Möjligheterna är oändliga och resan har bara börjat. Det är viktigt att adressera utmaningar kring etik, transparens och säkerhet när vi implementerar AI-agenter.

AI-agenter kombinerar generativ AI och automation. De får en tydlig “persona” och agerar självständigt. De använder avancerade modeller för att förstå och agera på användarens intentioner.
Ett exempel: Om ditt flyg blir inställt, kan din AI-agent omboka flyget, förlänga parkeringen, beställa mat och uppdatera hotellbokningar. Den kan även informera dina nära och kära om förseningen.

Genom att se över processer kan du identifiera var AI-agenter kan förenkla arbetet. AI-agenter kan användas för både befintliga och nya processer. Tekniken finns här och fungerar, så vänta inte på att dina konkurrenter ska ta marknadsandelar genom att vara tidigt ute och nyttja AI-agenter.

Automation

Med vår expertis inom automation både nationellt och globalt ser vi över dina verksamhetsprocesser – allt med målet att förbättra dem, snabba upp dem, öka kvalitet och minska ner på det manuella arbetet. Vi hjälper er att accelerera implementeringen av ”det uppkopplade företaget” genom att leverera datadrivna, AI-aktiverade och automatiserade processer.

Skapa stort värde för din organisation genom att nyttja intelligent automation. Drivet av den så kallade ”gyllene triangel” bestående av RPA, AI & GenAI, och smarta analyser, transformerar vi er verksamhet med målet att förstärka medarbetarnas produktivitet. Samtidigt kan du utöka effektiviteten inom företaget, förbättra kundnöjdhet och öka era intäkter. Läs mer om Automation och RPA här.

Och ytterligare några tjänster som vi erbjuder:

Custom generative AI for Enterprise − är vår plattform som kombinerar kraften i LFMs (Large Foundtion Models) med er data för att anpassa modellernas kunskap till er verksamhet.

Generative AI for Customer Experience − är vår tjänst som utvecklar och finjusterar språkmodeller för en sömlös kundupplevelse.

Generative AI for Software Engineering − med denna tjänst använder vi Generativ AI för att omvandla själva kärnprocessen i din programvaruutveckling, för att kontinuerligt förbättra resultat.

Food for thought

Strategy

AI & Cloud First

Vi levererar högkvalitativa lösningar med AI- och Cloud-teknologi i centrum. Med vår ‘AI and Cloud First in Everything’-strategi hjälper vi kunder att navigera den digitala omvandlingen. Tillsammans skapar vi en framtid där teknologi och innovation driver framgång.

Mer om vår strategi
Hero Card image
Hero Card image

Cornerstone

We make it Sustainable

Vi fokuserar på moderna lösningar med hållbarhet i centrum. Oavsett om det gäller att skapa effektiv systemarkitektur för att minska koldioxidutsläpp eller lösningar för insamling och rapportering av hållbarhetsdata, är hållbarhet centralt i våra leveranser.

Läs mer

Cornerstone

We make it Secure

Vi skyddar ditt data och säkerställer kontinuitet och tillförlitlighet i din verksamhet. I dagens snabba teknikutveckling och världsläge är säkerhet viktigare än någonsin. Det är avgörande att skydda data och system från cyberattacker och att kontinuerligt arbeta för att verksamheten ska fungera trots nya och oväntade situationer.

Läs mer
Hero Card image

Partners

aws_partner221X104