Innovativa lösningar som driver ditt företag framåt
Kundnytta i praktiken och skräddarsydda helhetslösningar
Våra experter delar med sig av sina kunskaper och trendspaningar
Din framtid kan finnas hos oss
Lär känna oss som företag och vad vi har att erbjuda
Skriv in nyckelord för att söka på webbplatsen. Tryck enter för att skicka.
Generativ AI
Cloud
Testing
Artificiell intelligens
Säkerhet
Har du frågor? Fyll i formuläret:
Tack för ditt meddelande! Vi återkopplar så snart vi kan.
Något blev fel, se över fälten nedan
Hifabs intranät ”Insidan” är den primära kanalen för förtagets interna kommunikation. Insidan lanserades 2004 och har de senaste åren byggt på en äldre Eipserver-lösning. Intranätet har varit väldigt tidskrävande att arbeta med och saknade en hel del funktioner som organisationen efterfrågade.
2017 utarbetade Hifab en uppdaterad IT-strategi vars huvudmål var att hela organisationen ska bli mer mobil. I samband med detta togs beslut om att intranätet behöver möjliggöra detta nya arbetssätt. Framför allt handlar det om att medarbetarna lättare ska få tillgång till information och mallar, inte bara via sin dator utan även via sina mobiler.
Projektdirektiven som togs fram för det nya intranätet var följande:
En enkätundersökning skickades ut till alla medarbetare och över 40 % svarade. Slutsatserna som drogs utifrån resultatet var att medarbetarna hade störst behov av/efterfrågade mest det ”dagliga och det enkla”. Exempelvis:
Utifrån den nya grafiska profilen designade och informationsstrukturen skapade Sogeti en ny intranätslösning baserad på Sogeti Smart Workspace i Office 365. Tre huvudfaktorer togs i beaktande:
Lösningen baserades på olika kommunikationskomponenter, exempelvis en nyhetsmodul, genvägar till de mest använda interna systemen/mallarna, lediga jobb som är kopplad till Hifabs externa jobbannonser, VD-presentationer med filmer. Allt för att underlätta för medarbetarna i sitt dagliga arbete.
En ny informationsstruktur skapades för att göra innehåll mer lättillgängligt. Dels fick respektive stödfunktion inom företaget en egen sida och varje marknadsområde fick en varsin landningssida.
En central del i lösningen var även att hitta kollegor genom en personalkatalog men även att alla medarbetare kan visas per avdelning/marknadsområde. Detta hanteras automatiskt via Hifabs AD och baseras på vilken avdelning medarbetaren tillhör.
Lösningen levererades under cirka två månader och därefter lansering efter att innehåll migrerats och fyllts på.
Ökad tillgänglighet och mobilitet. Resultatet av projektet är ett mobilanpassat intranät som alla anställda kommer åt via sin mobil eller från sin PC, eller från sin kunds dator när de är ute på projekt. Det innebär att alla medarbetare får samma information samtidigt. Dessutom kan de få push-notiser när något nytt har hänt. Hifab har nu en plattform för att börja tillhandahålla en digital arbetsplats till alla anställda. I fas 2 av projektet kommer Yammer och nätverk i form av teams kopplas på.
Modernare design. Implementering av den grafiska profilen på intranätet vilket gör att besökaren upplever sidan som modern, sober och proffsig. Nyheterna får en upplyft plats på sidan och med bilder läser fler artiklarna som läggs ut.
Förbättrad struktur och sökfunktion. Det är enklare att hitta på det nya intranätet och medarbetarna uppskattar den nya strukturen. Sökfunktionen är väldigt populär.
Några skärmdumpar från intranätet och dess funktioner finner du nedan:
Client Partner, Karlstad
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på vår webbplats. De hjälper oss att förbättra webbplatsens prestanda, visa relevant reklam och möjliggöra att du kan dela innehåll på sociala medier.
Du kan acceptera alla cookies, eller välja att hantera dem individuellt. Du kan ändra dina inställningar när som helst genom att klicka på Cookie Settings som finns i sidfoten på varje sida.
För mer information om cookies, vänligen besök vår cookie policy.