Historia
Spader ess det starkaste kortet i kontraktsbridge.
Namnet Sogeti kommer från Frankrike och är ursprungsnamnet för hela Cap Gemini-koncernen som grundades av Serge Kampf 1967. Sogeti är en förkortning för SOciété pour la Gestion de l'Entreprise et leTraitement de l'Information (fritt översatt: Ett företag som tillhandahåller tjänster för ledning av företag och informationsbehandling). Fram till 1992 bar Cap Gemini-koncernens svenska bolag namnet Cap Gemini Sogeti. Därefter bildades Cap Programator som sedermera kom att heta Cap Gemini och Cap Gemini Ernst & Young. År 2002 bildade Cap Gemini-koncernen dotterbolag med namnet Sogeti i sex länder för att fokusera på den växande lokala IT-marknaden. Sogeti Sverige AB bildades 1 januari 2003.
Vår logotyp
Spadern blev vald som symbol för företaget redan 1967 då Serge Kampf grundade företaget SOGETI. Den ursprungliga logotypen var en kvadrat indelad i fyra rutor, där de första tre fylldes av SO, GE, TI. I det nedre högra hörnet placerades det berömda spaderesset.
Den officiella berättelsen lyder: För en avgift på 500 Ffr föreslog en liten lokal reklambyrå i Grenoble att Sogetis logo skulle innefatta antingen ett bi, ett kugghjul eller klöver....ess (en symbol för tur och lycka). Serge Kampf ratade alla tre förslagen och valde i stället spader ess, som en passande symbol för gemensam styrka, eftersom det är det starkaste kortet/färgen i kontraktsbridge.
Sedan dess har företaget växt och bytt namn ett antal gånger, men spadern har bibehållits i vår logotyp och har kommit att bli en unik och värdefull tillgång för företaget.
- Sergio de BritoVd Sogeti Sverige AB
08-53 68 20 78
Sergio de BritoVd Sogeti Sverige AB
08-53 68 20 78
Sergio de Brito (53 år) har arbetat med teknologi och IT i över 30 år.
Sergio de Brito är född och uppvuxen i Brasilien. Han påbörjade sin karriär med en Master of Science i Mechanical Engineering vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Som utvecklare tog han sina första steg i branschen, först på Vattenfall AB och sedan inom Svenska M-Gruppen AB. Redan 1987 anställdes han inom Capgemini-koncernen. Fram till 1998 provade han på olika roller som konsult och därefter gick han över till säljsidan, först som Account Manager, sedan som Sales Manager för en av företagets regioner. 1999 blev han utsedd till direktör och ledningsgruppsmedlem för Sandvik i Brasilien.
2002 gick han tillbaka in i Capgemini-koncernen, och var med i samband med uppstarten av dotterbolaget Sogeti Sverige AB, där han de nästkommande fyra åren arbetade som kundansvarig gentemot ett flertal nyckelkunder. Mellan 2006 och 2014 var Sergio de Brito regionchef för tre kontor i Sverige, vilket 2014 utökandes till en divisionschefsroll med ansvar för Sogeti Sveriges Division Norr, med nio kontor från Karlstad i söder till Luleå i norr, med närmare 550 medarbetare.
Från och med 1 april 2016 är Sergio de Brito vd för Sogeti Sverige AB med 1150 medarbetare på 21 orter runt om i landet.