GO Sport Travel
REFERENSER
PARTNER

"Från kodknackare till strategisk affärspartner"

Från att vara våra kodknackare är Sogeti idag en affärspartner och ett värdefullt bollplank. Så beskriver Per Gavelius, VD på GO Sport Travel, samarbetet med Sogeti i Örnsköldsvik.

Nyfiken på vad Per menar? Vi begav oss till GO Sport Travel för att ta reda på det och ta del av deras tankar om att utveckla ett bolag, köpa konsulttjänster och mycket annat.

Klockan är nio när vi kliver in i GO Sport Travels lokaler i centrala Örnsköldsvik och slås av den positiva energin i kontorslandskapet. I vårt samtal med VD Per Gavelius och kontorschef Mikael Jonsson går det inte att ta miste på glöden och deras målmedvetenhet att utveckla verksamheten.

Go_sport_Travel_medarbetare.pngGO Sport Travel – ett starkt och framgångsrikt team

GO Sport Travel är idag en ledande arrangör av sport- och eventresor. Vägen dit har kantats av hårt jobb, mod, lyhördhet, chansningar och ett hårt pannben. Faktum är bolaget startade i samband med att två flygplan krashade in i World Trade Center i New York. Inte bästa starten för ett resebolag.

Citat_Per_Rekommendera_500_2.png

Från webbutveckling till affärsstöd

GO Sport Travel har varit kund till Sogeti sedan 2007. I början var Sogetis uppdrag att utveckla och underhålla företagets webb. En webb som utgör navet till verksamheten och är kopplat till flera andra system.

– I takt med att GO Sport Travel utvecklades skapades mer utrymme för strategiska funderingar. När vi bestämde oss för att effektivisera våra interna arbetssätt och se över vår försäljningsprocess blev det naturligt att bolla med Sogeti, berättar Mikael.

– Vi har ett prestigelöst samarbete där vår dialog för oss framåt. Ibland identifierar vi ett problem, som att ett säljmoment tar lång tid att utföra. Då ringer vi Sogeti och kollar hur vi kan göra det bättre. Ibland hör Sogeti spontant av sig med idéer på hur vi kan utveckla vår verksamhet med nya IT-stöd, berättar Per och fortsätter:

– Sogeti har gått från att vara vår IT-konsult till att bli vårt bollplank i flera frågor. Det kan röra allt från webbutveckling, GDPR-anpassningar, onlinebetalningar, arbetsmodeller för prioritering, beslutsstöd, säljverktyg, mm. Det är ett tacksamt stöd för en slimmad organisation med liten styrelse. Mikael fyller i:

– Att vi implementerat Power BI är ett resultat av att Sogeti pushar oss framåt. De såg en lösning på ett behov som vi inte tänkt på. Med hjälp av en förändringsledare med fokus på verksamhetsutveckling sitter vi nu här med tillförlitliga siffror som leder oss framåt.

Citat_Per_Affarsutveckling_500.png

Beslutsstöd för affärsmässiga beslut

GO Sport Travel använder Sogetis lösning för beslutsstöd, en tjänst för företagsanalyser baserat på Microsoft Power BI. Med Power BI kan GO Sport Travel snabbt gå från data till insikt och vidare till åtgärd. Med några klick plockar de fram den rapport som behövs för stunden.

– Vi var skeptiska i början. De siffror vi analyserar är avgörande för viktiga beslut. Skulle vi kunna lita på siffrorna? Efter flera stickprov är vi idag jättenöjda över att snabbt kunna ta fram tillförlitliga siffror i vår skräddarsydda BI-lösning, säger Mikael.

– Power BI en del av vår vardag. Vi triggas när vi ser potentialen och den tid vi sparar. Beslutsstödet hjälper oss att tänka smartare, titta på rätt saker och fatta bättre beslut. Vi gör bättre affärer nu, konstaterar Per och fortsätter:

– Tidigare tog det en dag att ta fram samma data som idag tas fram med några klick. Vi kan löpande kolla om vår magkänsla stämmer och fatta snabbare och mer affärsmässiga beslut.

Citat_Per_Power BI_500.png

Från avspark till strategiskt spel

Förutom företagsnamnet och produkterna har det mesta förändrats sedan bolagsstarten. Allt från arbetssätt till marknadsposition. GO Sport Travel är idag en av de mest framträdande aktörerna i Skandinavien, har förmånen att arbeta med anrika klubbar med fina avtal och har Skandinaviens mest kompletta uppsättning av avtal.

Citat Mikael - Mognad_500.png

Idag arbetar GO Sport Travel mer strategiskt, med längre horisont och med effektiva arbetsflöden. Målet är att den manuella handpåläggningen ska vara minimal och man letar aktivt små som stora förbättringsåtgärder. Som ett led i effektiviseringen har företaget minskat antal anställda samtidigt som man ökat affären.

– För tio år sedan räknade vi inte tid. Idag räknar vi all tid. Vi vet hur lång tid olika moment tar och hur mycket vi kan tjäna på att effektivisera momenten i våra flöden. Vi jobbar stenhårt på att få bättre koll på det, säger Per och Mikael tillägger:

– Vi nyttjar tiden bättre idag, har mer ordning och reda och koll på vem som gör vad och när. Vi jobbar också på att identifiera flaskhalsar och snabbt fånga upp förbättringsförslag från våra anställda. Där har Sogeti en viktig roll i att vara snabbfotade när vi vill lösa upp en flaskhals som kan resultera i stora förändringar i både kundupplevelse och våra säljares arbete.

Tips till andra konsultbeställare

– Vi hade ingen konsultbeställarvana när vi började jobba med Sogeti. Vi trevade oss fram. Vi hade många diskussioner i början och var inte överens om allt. Att beställa konsulttjänster kräver en viss mognad och förståelse, men med en öppen dialog kan man lära av varann. Vi lärde oss t.ex. att inte kasta iväg beställningar utan att själva avsätta tid. Sogeti fick å sin sida anpassa sig efter vår organisation med vår begränsade budget. Tillsammans utvecklade vi ett arbetssätt som funkade för oss båda, säger Per och Mikael fortsätter:

– Ställ höga krav på konsultbolaget och var beredd på att det kostar av din egen tid. Våga berätta om dina utmaningar och problem. Ju mer öppen du är desto enklare blir det för IT-konsultbolaget att leverera rätt. Om du är missnöjd med något, säg det. Blir du osäker på något, fråga. Om du får ett förslag som du inte förstår, fråga!

Citat Mikael - Dialog_500.png

GO Sport Travel – mot nya mål

­‑ Vårt mål är att öka omsättningen med nuvarande personalstyrka, vilket kräver att vi fortsätter effektivisera arbetsätt och system. Ett annat mål är bättre kvalitet i allt vi gör och mer trygghet för kunder och anställda, berättar Per.

Att GO Sport Travel strävar efter en ännu starkare ställning på marknaden är tveklöst. Med en mer strukturerad verksamhet kan mer fokus läggas på försäljningen. Manegen är krattad, om än inte färdigkrattad, och de vet vilka spakar de kan justera för att styra i rätt riktning.

Resan och slitet har de gjort alldeles själva. Däremot är Sogeti oerhört glada och stolta över att ha fått vara en del i utvecklingen. Förtroendekapitalet och respekten mellan GO Sport Travel och Sogeti är stort.

Citat_Per_Genuint_500.png

Nyfiken på att veta mer eller har du ett behov som du vill diskutera? Hör av dig till Johan Bryngelsson, kundansvarig för GO Sport Travel och ortschef i Örnsköldsvik. johan.bryngelsson@sogeti.se, tel. 070-211 13 40.

todo todo
KONTAKTPERSON
  • Johan Bryngelsson
    Johan Bryngelsson
    Ortschef Örnsköldsvik
    070-211 13 40
Om GO Sport Travel

GO Sport Travel grundades 2001 i Örnsköldsvik och är idag en av de största arrangörerna av sport- & evenemangsresor i Skandinavien. GO Sport Travel har ett systerbolag (GO Music Travel), 7 anställda och en omsättning på 50 mkr. 

gosporttravel_logo.png

Digital Customer Experience