BLOGGPOST
DIGITALA KANALER

"Dra nytta av webbens och de digitala kanalernas natur"

Alla som någon gång har gjort en trycksak kan känna igen stressen i att skicka något till tryck: det finns ingen återvändo. Blir det fel blir det definitivt fel. Med webb och digitala kanaler är det nästan tvärtom - och det ska vi dra nytta av, skriver Klas Fjärstedt i ett blogginlägg. 

Att tvingas ändra en trycksak är lika med att göra om från början. Att arbeta med webben och digitala kanaler innebär att vi slipper den stressen. Blir det fel i text och bild är det bara att uppdatera. Och vi kan göra det direkt då det ligger i mediets natur.
I tidernas (webbens) begynnelse för sisådär en 20 år sedan byggdes webben med fokus på information och hyperlänkar. Gränssnittet var ganska tråkigt men effektivt. Man kan faktiskt säga att webben var responsiv i början då texterna flödade fritt över sidan.

När marknadsavdelningarna förstod potentialen i webben tog de över arbetet med innehåll och design. Med erfarenhet av trycksaker och traditionell kommunikation blev därför de flesta webbplaster designande som just trycksaker med låst layout byggt på envägskommunikation. Helt mot mediets natur alltså. Tänket med en ”färdig produkt” som är naturligt i trycksaksarbetet följde också med i arbetet med de digitala kanalerna. "När är den nya webben klar?" var en vanlig fråga. En fråga som inte är relevant i de digitala kanalerna.

En viktig insikt när man jobbar med digitala kanaler är att de aldrig blir färdiga. Och den senaste versionen är den som den senaste användaren såg vi det givna tillfället. Vi måste alltså sluta prata om ”färdig” och ”senaste version”.

• Web 2.0 fick oss att gå från digital envägskommunikation till tvåvägskommunikation.
• Smarta telefoner och surfplattor fick oss att lämna ”trycksaks-layouten” och bli responsiva med fokus på användaren och innehållet.
• Webbanalys och konverteringsoptimering fick oss att aktivt arbeta med innehållet efter publicering och hela tiden optimera och uppdatera innehållet.

Dra nytta av mediet, vi är lyckligt lottade vi som arbetar med digitala kanaler. Ett fel i text och bild är aldrig svårare att rätta till än ett par klick och vårt innehåll är tillgängligt för alla användare och enheter om vi tänker responsivt. Detta så länge vi ser de digitala kanalerna som en levande kommunikationskanal med föränderligt innehåll och struktur, inte som en trycksak och megafon med fast layout och färdigt innehåll.

/Klas Fjärstedt, Digitala kanaler-expert

todo todo