REFERENSER
DIGITALA KANALER

Nu kan ÖstgötaTrafikens kunder planera sin resa

En användarvänlig och allmännyttig webbplats är a och o för ett bolag som varje år hanterar 26 miljoner resor över hela regionen. När ÖstgötaTrafiken moderniserade sin webbplats stod därför en kraftfull reseplanerare högt på önskelistan.

Bakgrund:

ÖstgötaTrafiken stod inför ett beslut att utveckla en ny webbplats som på ett bättre sätt än den förra kunde förse regionens resenärer med allt från information till nya tjänster. Östgötatrafiken valde att låta Sogeti ta fram designen och utveckla den nya sajten i EPiServer 7.

Lösning:

Först genomfördes en användarstudie för att analysera användarnas behov och krav. Ett par användartester gjordes på prototyper för att studera hur användarna kunde navigera i den nyframtagna designen. Därefter påbörjades utvecklingsprojektet som genomfördes enligt SCRUM med täta leveranser av en testbar sajt – allt för att snabbt kunna svara på förändringar och kontinuerligt kunna fatta beslut om sajtens utveckling för att den skulle bli så bra som möjligt.

En ny informationsstruktur togs fram i samband med designarbetet där användarens behov var i fokus. Östgötatrafiken valde en responsiv design där utseendet på sajten anpassar sig efter användarens skärm. Ett flertal lösningar utvecklades såsom en ”elektronisk ljusskylt” för att kunna förenkla resandet för de mobila användarna. Med hjälp av denna kan kunderna snabbt bli presenterad de närmaste avgångarna för den hållplats de står vid. För "Mina sidor" och "webbutiken" valde Östgötatrafiken att byta ut sin nuvarande Single Sign On-lösning till att använda en CAS-lösning för EPIServers inloggning.

Resultat

Den nya sajten uppskattas av besökarna och tillhandahåller alla Östgötatrafikens resenärer med information kring deras resande oavsett vilken enhet de använder.

”I och med att sajten blivit anpassad för mobiler och surfplattor har många fler av våra resenärer nu fått möjligheten att snabbt och enkelt ta till sig av den senaste informationen från oss. Att jobba med användardriven utveckling har gjort oss säkrare på att vi uppfyller kundernas önskemål. Detta är oerhört viktigt för att våra kunder ska få en trygg och smidig resa,” säger Jonas Landh, webbansvarig på Östgötatrafiken

Teknik:

  • EPiServer7
  • MVC 4
  • Razor CSS3
  • JavaScript
  • Jquery
  • Ajax
  • Responsiv design
  • HTML5

todo todo
KONTAKTPERSON
  • Andreas Eriksson
    Andreas Eriksson
    Ansvarig för Digitala kanaler, Stockholm & Medlem i Episerver Partner Inner Circle
    070-311 86 22
Om Östgötatrafiken

ÖstgötaTrafiken förser resenärer i 13 kommuner och hanterar varje år svindlande 26 miljoner resor med buss, tåg och spårvagn i regionen.
Kolla in ostgotatrafiken.se!