Alexandre Persson Faustino
OM OSS
JOBB

"För mig är kundupplevelsen allt"

Energin flödar och ett glatt humör sprids som en löpeld i rummet när han kommer in. För Alexandre Persson Faustino, expert inom Microsoft Dynamics 365, har Customer Relationship Management varit en röd tråd genom hela hans yrkesverksamma liv.

Beskriv dig själv med tre ord:
Positiv, drivande och engagerad.

Berätta lite om din bakgrund:
Min pojkdröm var att bli trafikflygarpilot och när jag var 18 år tog jag mitt privatflygarcertifikat i Sverige, och senare trafikflygarcertifikat i USA. Men min karriär tog tidigt en annan väg, då jag började på Ericsson i Portugal. Där blev en av mina första arbetsuppgifter att projektleda en implementation av ett nytt Customer Relationship Management (CRM)-system för Customer Service – och det var början av en spännande karriär inom CRM där jag för Ericsson Global Services reste jorden runt för att implementera ett gemensamt CRM-system och affärsprocess för hantering av supportärenden från telekomoperatörer.

Sedan dess har CRM varit en röd tråd genom hela min karriär, med roller inom både försäljning, affärsutveckling och marknadsföring. Som CRM-konsult har jag fått unika möjligheter att sätta mig in i varierande sektorer och affärsområden. Jag har varit med om allt från förstudier och korta projekt med Proof of Concepts på ett par veckor, till att arbeta operationellt som CRM Manager under flera år, så jag har en god förståelse för båda sidorna av ett CRM-projekt.

Min karriär på Sogeti:
Jag kommer närmast från vårt systerbolag Capgemini där jag har arbetat över ett år, när jag erbjöds möjligheten att fortsätta min karriär på Sogeti med fokus på Microsoft Dynamics 365 Customer Engagement, där jag leder vårt Center of Excellence. Det är verkligen en fantastisk möjlighet vi har att få utvecklas inom Capgemini-koncernen och jag är så tacksam för det.

Vad brinner du mest för inom ditt expertområde?
Jag brinner verkligen för Customer Relationship Management och för mig är kundupplevelsen allt. Jag är genuint kundfokuserad och jag försöker alltid att tänka utifrån (kundperspektivet) och in.

Hur kan en vanlig dag på jobbet se ut?
Morgonen kan börja med ett frukostseminarie hos Microsoft för inspiration och nätverkande. Förhoppningsvis tillsammans med en kund där vi utbyter idéer och kunskap. Sedan kan det bli ett Microsoft Teams-möte med vår svenska ledningsgrupp för Dynamics Solutions, där vi går igenom marknadsaktiviteter och affärsmöjligheter. Efter lunch träffar jag en av våra kunder för att leda en workshop tillsammans med mina kollegor på Sogeti. Där går vi igenom kundresan och analyserar hur vi kan förbättra den ur ett kundperspektiv och stötta den på bästa sätt med ett CRM-system, gärna Microsoft Dynamics 365. Dagen kan avslutas med ett samtal med vårt nearshore-team i Portugal med uppdatering om vår leverans i ett globalt CRM-projekt – och givetvis hinner vi prata om senaste nytt om portugisisk fotboll.

Hur är en typisk sogetiare?
Glad, tekniskt kunnig, innovativ, genuint hjälpsam och en lagspelare.

Varför jobbar du på Sogeti?
Sogeti har gett mig möjligheten att få vara med på vår storsatsning inom Microsoft Dynamics 365 och det är väldigt motiverande. Jag får också möjlighet att utvecklas och hänga med inom de senaste trenderna kring CRM, Customer Engagement, AI, agila arbetssätt, förändringsledning och inte minst Microsoft Dynamics 365-plattformen. Och inte minst, det är ett glatt och positivt gäng kollegor.

todo todo
KONTAKT
  • Alexandre Persson Faustino
    Alexandre Persson Faustino
    Center of Excellence Lead, Dynamics 365 Customer Engagement
    072-241 79 26
Faktaruta

Namn: Alexandre Persson Faustino

Titel:
Center of Excellence Lead, Dynamics 365 Customer Engagement

Född:
1970

Bor:
Lidingö

Fritidsintressen:
Fotboll, golf, fysisk träning och musik

Vi älskar affärssystem
Är du vår nästa Dynamics-stjärna?