Sofie Jakobsson
OM OSS
JOBB

"En riktigt bra dag på jobbet levererar vi en panglösning till nöjd kund – innan deadline"

Lär känna Sofie, Business Analyst och Intelligent Automation Lead och kundsanvarig i Örnsköldsvik. Hon är en av våra kreativa stjärnor som spelar både första violin och alla cellos i automationsorkestern och som älskar att wowa våra kunder. RPA och Conversational AI är bland det roligaste hon vet just nu. Läs mer om hennes bakgrund, hennes karriär hittills och varför hon jobbar på Sogeti.

Beskriv dig själv med tre ord:
Positiv, nyfiken och driven.

Berätta lite om din bakgrund!
Jag kommer från Övik, men pluggade en kandidat och en master i ekonomi i Stockholm. Parallellt med mastern började jag jobba på en startup och en av mina kunder var ett konsultföretag inom Intelligent Automation som skulle etablera sig i Sverige. Mitt jobb var att hjälpa dem rekrytera konsulter till Stockholm, men det slutade med att jag halkade in där på ett bananskal och blev första konsulten i Sverige. I och med att jag var ensam konsult till en början fick jag ta på mig många olika hattar och jobba som RPA-utvecklare, chatbot-utvecklare och Business Analyst i olika projekt, vilket var otroligt lärorikt! Sedan dess är jag fast i Intelligent Automation-världen! Jag har hunnit med en sväng på Capgemini och Telia Company också innan jag började på Sogeti. 

Hur har din karriär på Sogeti sett ut hittills?
Jag tillhör Intelligent Automation-teamet i Örnsköldsvik och Stockholm, och är med och bidrar till Sogetis satsning på automatisering vilket känns kul och spännande! Nu har jag dessutom antagit en ny roll och är kundansvarig i Örnsköldsvik.  

Vad brinner du mest för inom ditt expertområde?
Att förenkla kundernas vardag. Processförbättring och effektivisering är förutom RPA och Conversational AI något jag älskar att jobba med, och det är väldigt givande när man märker att arbetet man gör för kunder får effekt direkt. 

Hur delar du med dig av din expertis?
Genom att diskutera och bolla saker med kollegor eller delta på möten och event där jag presenterar vad jag och mitt team jobbar med.

En riktigt bra dag på jobbet, vad händer då?
Jag och mina kollegor levererar en panglösning till nöjd kund innan deadline, äter en god lunch tillsammans och så lär jag mig något nytt. 

Hur är en typisk sogetiare?
Snäll, hjälpsam, kunnig och kundorienterad.

Varför jobbar du på Sogeti?
Jag trivs med variationen som man får och möjligheten att lära sig nya saker/tekniker och lösa olika kunders utmaningar! Självklart för att jag får jobba tillsammans med härliga, kunniga och hjälpsamma kollegor också.

Sökes: Nya medarbetare
Sökes: Nya medarbetare
KONTAKT
  • Sofie Jakobsson
    Sofie Jakobsson
    Kundansvarig/Business Analyst/Intelligent Automation Lead, Övik
    073-640 27 72