Effekten #142: "Ställ krav på system"
PODCAST
DIGITAL

Effekten #142: "Ställ krav på system"

Nya tidens krav. Digitaliseringen kräver bättre system. I det senaste avsnittet av Effekten pratar Jonas Jaani och Micke Norbäck om hur krav skapas och hur man kan få maximal nytta av systemkrav.

 

Play

 Jonas Jaani ,  Micke Norbäck

Vi ställer hela tiden krav på vår omgivning, även om vi inte tänker på det. Tydligast blir det dock när vi beställer något. Att köpa en tårta innebär en mängd krav: antal portioner, goda smaker, laktosfri, utan nötter, färg och form, pris och leveranstid. Är det en komplicerad beställning behövs en kravspecifikation.

Vi ställer krav för att:

  • Leverantören ska kunna ge det beställaren vill ha (eller behöver)
  • Tillfredsställa användarens behov, lösa hens problem

Med bra definierade krav får vi:

  • Ett sätt att stämma av förväntningarna under projektets gång
  • En känsla av tid och kostnad
  • Ett bättre slutresultat som kund. Har vi mer acceptansvillkor i kraven kan vi testa innan vi godkänner leveransen
  • En möjlighet att prioritera och omprioritera kraven på ett agilt sätt

Notera att kraven existerar i ett vacuum utan det större scoopet måste vara överenskommet och kommunicerat. För det använder vi enklast Effektpyramiden (Syfte – målgrupp – behov).

Olika typer av krav:

  • Tekniska krav
  • Användarkrav: funktion/Innehåll/design
  • Projektkrav: tid/kostnad/leveranskrav

User stories:
Definiera Vem som ska göra Vad och Varför

”Som kund vill/måste jag fylla i uppgifter om vår adress för att få ordern levererad till kontoret”

”Som förskolelärare måste jag innan och efter utflykten bocka av vilka barn som är närvarande för att ha koll på att alla är med. (Papperslista, digitalt formulär, mobilfoto, stå på led)”

Lyckas med krav:

  • Gör förarbetet först: definiera syfte, målgrupp och behov
  • Om du bara vill förstärka befintliga krav, beskriv då kort ”Varför” kravet existerar
  • Samarbeta med kraven. ”Vi och de”-mentalitet är förödande

Kravet ska vara:

  • Independent (hyfsat oberoende legobitar)
  • Negotiable (inte alla dimensioner låsta eftersom de som implementerar kravet kan förbättra)
  • Valuable (för en stakeholder, oftast användaren)
  • Estimable (så att teamet kan sätta t-shirtstorlek på kravet)
  • Small (för att hinnas med i en iteration)
  • Testable (acceptanskriterier att testa mot)

Vill du veta mer så ska du lyssna på det här avsnittet!
Alla avsnitt av Effekten-podden hittar du där poddar finns. 

| Apple Podcasts | Android | Google Podcasts | Spotify | Epost

todo todo
KONTAKT
  • Jonas Jaani
    Jonas Jaani
    Teamchef, projektledare och producent av podcast-serien/ webbradion Effekten
    070-298 52 63

    Sorry, this content can only be visible if Functional Cookies are accepted. Please go to the Cookie Settings and change your preferences.

EFFEKTEN

Effekten är podcasten med kunskap om digitaliseringen på 20 minuter! Vi ger dig insikter, framtidsspaningar och goda exempel. För dig som är beställare, konsult eller intresserad av digitaliseringen. Jonas Jaani guidar dig tillsammans med experter som kan digitalisering.

PRENUMERERA:  iPhoneAndroid

Vårt podcastbibliotek