PODCAST
DIGITALA KANALER

Effekten #37 – Gamification – spelifiering skapar användarvänlighet

Gamification, detta magiska, lite barnsliga, lekfulla ord, som ska generera så mycket pengar. Vad handlar det om egentligen?

Hur applicerar man spelmekanismer i andra sammanhang utan att det känns krystat? Jan Bidner flyttar fokuset från knappar och poäng på skärmen till användaren och hens drivkrafter. Börja med dig själv: Hur designar man ett gränssnitt så att det blir optimalt för just mig? Kanske kickas din kreativa process igång av enkla, utmanande begränsningar, som Twitters 140 tecken?

Låt inte tjänsten bli ett nödvändigt ont, som sänker humöret och tempot hos användaren. Gör användarupplevelsen roligare, mer meningsfullt!  Gamification är ett verktyg i UX-designlådan. Vilka drag har spelaren i ett visst läge, hur vinner hen, vilken feedback får hen? Progressbaren i LinkedIn är ett tydligt exempel på hur detta används. Hälsoappar är en annan. Hur hänger gamification ihop med BI (business intelligence)? Energibolagen arbetar med BI, presenterar massor av information. Men vilka drag har användaren, hur kan hen agera på informationen? Ta med användarna i utvecklingsprocessen, se spelaren! Hur engagerar man ungdomar, spelare, som idag tar 100 beslut per minut på en arbetsplats där takten är fyra beslut per minut. Boredom bug. “Vad engagerar dig?” är första frågan. Vi drivs av vår inre motivation: Autonomy (kunna påverka sin situation), Mastery (kunna utvecklas), Purpose (ha ett högre syfte) och Relatedness (känna samhörighet).

 

Jan Bidner, Jonas Jaani (20:04)

todo todo
Kontaktperson
  • Jonas Jaani
    Jonas Jaani
    Projektledare
    070-298 52 63
Om "Effekten"

Effekten är podcasten som ger kunskap om digitaliseringen på 20 minuter. Vi ger dig insikter, framtidsspaningar och goda exempel. Jonas Jaani guidar tillsammans med ett gäng passionerade experter på Sogeti: