Erika Svensson
OM OSS
JOBB

”Jag har hittat hem”

Erika, ny projektledare på Sogeti i Karlstad, tycker att Solstaden lever upp till sitt namn och hon kan till och med åka båt till jobbet. Hon kände sig snabbt som en del av Sogetifamiljen och ser många positiva aspekter med arbetslivet i det "nya normala".

Beskriv dig själv med tre ord:
Glad, engagerad, driven.

Berätta lite om din bakgrund:
Jag är utbildad ekonom och marknadsförare och har alltid haft ett brinnande intresse för IT och teknik.  Jag har jobbat utomlands inom projektledning, verksamhetsutveckling och försäljning i 15 år, men kände att jag fått nog av ’storstadslivet’, så valet föll då på Karlstad och Sogeti. Här är jag omgiven av vatten och vacker natur. Solstaden har hittills levt upp till sitt namn och jag kan till och med ta båten till jobbet.

Min karriär på Sogeti:
Jag började på Sogeti i maj så jag är fortfarande relativt ny, men kände direkt att jag ’hittat hem’.  Här finns ändlösa möjligheter till att jobba med intressanta projekt, både på lokal och global nivå. Man sätter själv gränsen för hur långt man kan gå. Sogeti har för mig en väldigt unik och inspirerande företagskultur, där man uppmuntras till kompetensutveckling och dessutom har tillgång till ett stort nätverk av oerhört kunniga och hjälpsamma kollegor.

Vad brinner du mest för inom ditt expertområde?
Att hjälpa kunder lösa problem och utmaningar, att leverera mervärde. Jag brinner också för att hjälpa människor och organisationer att växa, jobba effektivt och nå sin fulla potential.

En riktigt bra dag på jobbet, vad händer då?
En riktig bra dag påbörjas med frukost och kaffe, gärna i sällskap med resten av ’Sogetifamiljen’ på Karlstadkontoret. Vi bollar idéer och hjälper varandra att hitta lösningar. Sedan kollar jag mejlen, gör en lista med ’action points’, samt har diverse möten och avstämningar. Hjälper en kund lösa ett problem de brottats med i flera månader. På lunchen tar jag gärna en promenad och lyssnar på en podcast eller läser en bok. På eftermiddagen gör jag research och hinner även med lite kompetensutveckling och en certifiering. Kanske firar vi också en kollegas födelsedag och äter tårta.

Hur är det att arbeta i pandemitider?
Som med allt här i livet, det gäller att se möjligheter och inte problem. Visst saknar man i bland den sociala interaktionen med kunder och kollegor, men på det stora hela tror jag pandemin har påskyndat utvecklingen av nya, långsiktiga och hållbara arbetssätt. Det ’nya normala’ kommer föra med sig en rad fördelar. Pandemin har accelererat digitalisering och den flexibilitet som det ’nya normala’ har gett upphov till. Det har lett till ökad produktivitet, förhöjd livskvalitet och välbefinnande. Välmående och produktivitet går som bekant hand i hand. Fler företag har nu fått upp ögonen för det här och har tack vare pandemin insett att effektivtet och produktivitet inte är knutet till ett fysiskt kontor. Många företag har dessutom blivit mer ’klimatsmarta’ och i och med att vi reser mindre, både i tjänsten och privat, påverkas också miljön i mindre utsträckning. En win-win situation helt enkelt.

Hur är en typisk sogetiare?
En typisk sogetiare är trevlig, hjälpsam, professionell och kunnig.

Varför jobbar du på Sogeti?.
Sogeti ger mig möjlighet till att arbeta med spännande och intressanta projekt i teknikens framkant.

KONTAKT
  • Erika Svensson
    Erika Svensson
    Projektledare, Karlstad
    073-056 60 09
FAKTARUTA

Namn: Erika Svensson
Titel: Projektledare
Född: 1982
Bor: I Solstaden Karlstad
Familj: Sonen Marco
Fritidsintressen: Resa, dansa, träna och laga mat

Skriv ut E-post